Af Dan Jensen, Computerworld Online
En undersøgelse fra analysebureauet AdRelevance viser ifølge Reuters, at MSN rundede knap halvanden milliard kroner (180 millioner dollar) i reklameindtægter i december måned.
Dermed slog MSN konkurrenten Yahoo i annonceindtægter, selvom Yahoo havde flest reklameenheder. Yahoo havde i december en annonceindtægt på knap en milliard kroner (118 millioner dollar).
Det store beløb skyldes primært, at MSN fik landet en fordelagtig annonceordre fra net-butikken Amazon, der i december placerede mere end tre milliarder annoncer på diverse sites.
De fleste annoncefinansierede internetportaler er blevet ramt af den afmatning, der i det seneste år har kunnet mærkes dot.com-branchen.
AdRelevance vurderer, at MSN?s succes på annoncemarkedet skyldes selskabets beslutning om udelukkende at fokusere på en lille håndfuld store annoncører fremfor de mange små.
I december 1999 var Yahoo den portal, der uden sammenligning havde flest annonceindtægter, skarpt forfulgt af MSN.
Tilbagegangen skyldes ifølge AdRelevance, at Amazon siden september har trukket en stor del af sin annoncer på Yahoo tilbage, da Yahoo begyndte at sælge annoncer til Amazon-rivalen, boghandelen Barnesandnoble.com.