Af Christian Lund, Computerworld Online
Der blev i alt solgt 423 millioner mobiltelefoner i år 2000 verden over, hvilket er 45,5 procent mere end i 1999.
Af de solgte mobiltelefoner var 126 millioner produceret af Nokia, der nu har en markedsandel på 30,6 procent. De nærmeste konkurrenter er fortsat Motorola og Ericsson med en markedsandel på henholdsvis 14,6 og 10 procent i 2000, viser en analyse fra Dataquest.
Den globale tendens er, at Nokia vinder nye markedsandele hurtigere end de to nærmeste taber. Nokias markedsandele steg således 4,7 procent-points i forhold til året før, mens Motorola tabte 2,3 procent-point og Ericsson 0,5 procent-point i forhold til 1999.
Efter de tre i front ligger Siemens med en markedsandel på 6,5 procent og Panasonic og Samsung med henholdsvis 5,2, og 5,0 procent af markedet.
I forbindelse med lanceringen af analysen siger Bryan Prohm, senioranalytiker hos Gartner Dataquest, at han ikke ville blive overrasket, hvis flere af de selskaber, som i dag sælger mindst, forsvinder fra markedet i løbet af de næste par år, skriver DigiToday.