Billetnet begrænser antallet af kunder

Problemerne med det blokerede Billetnet skyldtes ikke serverkapacitet, oplyser SOL nu. Kunder, som DBU, kræver oftest en begrænsning af adgangen til billetterne for at stille posthuse og internet lige.

Af Kim Elmose, Computerworld Online

Billetnet var tirsdag og onsdag utilgængelig for købelystne danskere, der eksempelvis ville have en billet til DBU's trækplaster, Fodboldskoler for børn. Billetnet ejes af portalen SOL Danmark, hvis administrerende direktør, Thomas Gudbjerg, i går oplyste, at adgangsproblemerne skyldtes "ekstraordinær stor tilstrømning af kunder".

Men sådan forholder det sig ikke, oplyser SOL nu. Adgangsproblemerne bunder i, at udbyderen af billetterne, DBU, har krævet en begrænsning på antallet af samtidige transaktioner på 400. Det krav har DBU stillet for at sikre sig imod, at alle billetterne bliver revet væk via internet, oplyser e-commerce manager fra SOL Billetnet, Anders Lautrup-Larsen:

- Der findes 400 posthuse. Ved at sætte adgangen på Billetnet til det samme antal, bliver folk, der bruger posthusene, stillet lige med dem, der sætter sig foran skærmen, forklarer han og tilføjer:

- Samme begrænsninger bliver oftest lagt på salg af billetter til landskampe eller koncerter. Vi kunne sagtens sælge alle billetterne i et splitsekund via internet, fordi vi mangler ikke kapacitet. Men arrangørerne har lagt begrænsningen ind for ikke at få et dårlig omdømme eller "badwill", hvis folk gik forgæves på posthuset, siger Anders Lautrup-Larsen.

Han oplyser, at DBU har været godt tilfreds med salget over internet. 30 procent af billetterne til fodboldskolerne blev solgt ad den vej. De kunder, som han har talt med, har i øvrigt fået billetter efter at have prøvet en fire - fem gange.

Billetnet har brede skuldre

Salget af billetterne kører på det samme system, som Billetnets internet-kunder benytter sig af.

Hvorfor får I ikke splittet salget op i to, så en del af billetterne kun bliver solgt via posthusene og en anden del bliver sat til salg via internet?

- Teknisk kunne det godt lade sig gøre, men det kræver, at udbyderne ønsker det. Men deres interesse er bare at få billetterne afsat så fair som muligt. Vi er et datacenter og har som tjeneste bare købt retten til at sælge billetterne på samme vis som posthusene, forklarer Anders Lautrup-Larsen.

Men det er jo en utilfredsstillende købeoplevelse for jeres kunder på internet at møde en side, hvor de ikke kan komme til. Og det er jer, der i stedet får badwill, fordi det er på jeres websted, at folk møder en forhindring

- Det er det samme som at stå i en lang kø på posthuset. Det irriterer jo også, og den irritation bliver rettet mod posthuset, men det er et vilkår. Så den badwill må vi tage på vores brede skuldre, lyder det fra e-commerce manager ved SOL Billetnet, Anders Lautrup-Larsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere