KMD får millionaftale med Århus Kommune

Århus Kommune har valgt KMD som IT-partner og sigter nu mod at blive en af landets bedste IT-kommuner med en bred vifte af selvbetjeningsmuligheder. På sigt skal den elektroniske selvbetjening erstatte en af del af medarbejderstaben.

Af Dan Jensen

Landets andenstørste kommune byder landet største udvikler af kommunale IT-systemer op til dans. Århus Kommune har valgt det kommuneejede KMD som strategisk partner i opbygningen af sin digitale forvaltning. Aftalen har en værdi på et to-cifret millionbeløb og løber indtil videre over tre år.

Det er Århus Kommunes målsætning, at aftalen skal føre kommunen frem i allerførste linie som en af landets bedste digitale kommuner med en høj grad af elektronisk selvbetjening over nettet, som såvel borgere som kommunen og erhvervslivet skal drage nytte af.

- Inden udgangen af i år vil vi tilbyde KMD?s vifte af selvbetjeningstilbud, og vi vil have påbegyndt udviklingen af helt nye løsninger, siger rådmand i Århus Kommune, Poul B. Skou.

Vigtig for KMD

KMD, der er blevet kritiseret for sin monopollignende stilling på det kommunale IT-marked, sidder i dag på 80 procent af markedet for IT-udstyr og har samtlige landets 275 kommuner som kunder.

På trods af sin markante størrelse på det kommunale IT-marked betegner KMD den nye aftale som særdeles vigtigt. Aftalen bidrager nemlig til KMD's bestræbelser på at udvikle anden-generationsløsninger, der kræver et indgående kendskab til blandt andet de kommunale forvaltningers arbejdsgange. Det får KMD nu gennem aftalen med Århus Kommune.

- Det er vigtigt, at vi får et samarbejde med ressourcestærke og ambitiøse kommuner om at udvikle anden-generations løsninger. Vi bruger mange penge på at udvikle IT-systemerne, og det hjælpe meget, at vi får sat lup på arbejdsgangene, siger KMD?s administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling.

Småbørn kommer først

Ifølge planen bliver den første anden-generationsløsning en elektronisk pladsanvisning, hvor de århusianske småbørns-forældre i vid udstrækning vil kunne betjene sig selv. Inden det kommer så vidt, venter der dog et større analysearbejde af forvaltningens arbejdsgange, der skal tilpasses det digitale tilbud, såfremt det skal fungere optimalt.

Den elektroniske pladsanvisning vil senere blive fulgt af andre selvbetjenings-muligheder, der vil inkludere for eksempel lægevalg, flytning og lignende.

Rådmand Poul B. Skou glæder sig over perspektiverne.

- Det her betyder, at borgerne på en nem måde kan få adgang til selvbetjening døgnet rundt, og at de kan spare mange henvendelser ved at udføre en række handlinger i én køre. Vi betragter det som en væsentlig udvidelse af kommunens service-tilbud, siger han.

Vil koste job

Han peger på, at det er Århus Kommunes hensigt, at indførelsen af den digitale forvaltning på længere sigt skal erstatte en del af kommunens ansatte.

Det vil især komme til at gå ud over ansatte, der i forvaltningerne for eksempel udfylder formularer eller beskæftiger sig med den borgerkontakt, som nu skal erstattes af den elektroniske selvbetjening.

- Det er da meningen, at det her på sigt skal spare os for nogle ressourcer. I stedet skal folk bruges de steder, hvor der ikke er samme ressource-gevinst ved digital forvaltning, siger Poul B. Skou, der især peger på børne- og ældreplejen som områder, hvor kommunen fortsat skal bruge mange ansatte.

Andre leverandører på vej

Aftalen mellem KMD og Århus Kommune hindrer ikke Århus Kommune i at indgå aftaler med andre leverandører. Og det vil ske, vurderer Poul B. Skou.

- Jeg er fuldstændig overbevist om, at der også vil blive tale om at indgå aftaler med andre leverandører, siger han.

Ifølge aftalen skal Århus Kommune betale KMD?s omkostninger. Det vil ske i form af nye aftaler på de enkelte løsninger samt indenfor en eksisterende out-sourcingaftale, der løber til 2004.

Aftalen mellem KMD og Århus Kommune vil blive behandlet på et byrådsmøde onsdag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere