Spilfirma: Støt os for at sikre kvalitetsspil

Danske producenter af computerspil er anerkendte for deres spil. Men økonomisk er de trængte ? og der er behov for støtte a la filmstøtteordningen for at sikre dansk kvalitet. Det mener et af de ældste firmaer, Deadline ? og bakkes op af kulturministeren.

Af Kim Elmose

Når politikere, kunstnere og kultur- og mediefolk diskuterer fremtiden for dansk kunst på nettet og herunder økonomisk støtte, skal modtagerne ikke kun være billedkunstnere, musikere og forfattere samt teatre. Nye digitale blandingsmedier som eksempelvis computerspil skal også støttes økonomisk, fordi her er en udtryksform, hvor dansk kvalitet kan gøre sig gældende.

Det opråb kom et af landets mest velrenommerede spilfirmaer, Deadline, med på gårsdagens konference ?Kunsten i netværkssamfundet? på Københavns Kunstakademi. Konferencen debatterede rapporten af samme navn, der blev fremlagt i en foreløbig udgave i juli måned. Den endelige rapport bliver udsendt i løbet af efteråret.

Rapporten beskriver blandt andet området interaktiv fiktion, som computerspil hører under, og arbejdsgruppen bag rapporten anbefaler en form for støtteordning til spilbranchen a la filmstøtteordningen.

Sidste udkald

Det er også ved at være sidste udkald, lød det fra en af oplægsholderne, Simon Andreasen fra spilfirmaet Deadline, hvor han er kreativ direktør.

- Jeg har hver dag seks ansøgninger fra folk på mit skrivebord, fordi fire spilproducenter lukkede sidste år. Vi hænger selv i vandskorpen og risikerer at måtte lukke om et halvt år, hvis ikke vi får en stor kontrakt, forklarede han et par hundrede tilhørere.

En økonomisk støtteordning til at lægge grunden for dansk spilindustri kan ifølge ham forhindre, at markedet for computerspil totalt bliver domineret af metervare-spil fra store amerikanske firmaer, hvor det eksperimenterende er sat i baggrunden til fordel for de afprøvede mainstream-temaer med fokus udelukkende på action.

- På spilområdet har vi muligheden for at undgå, at det bliver som med film, hvor markedet domineres af amerikanske selskaber og deres film. Dansk film er kommet igen i de sidste ti år, men det skyldes blandt andet støtteordningerne. Spil-landskabet er internationalt stadig under dannelse, og her kan firmaer fra alle vegne være med til at præge det, hvilket også sker. Men det kræver altså lidt hjælp, pointerede Simon Andreasen.

Anmelderros gør ingen sommer
Deadline har i seks år produceret interaktive computerspil, hvor brugerne oftest kan spille sig frem til flere forskellige slutninger. Flere af spillene, som f.eks. debutspillet ?Blackout? fra 1996 og ?Giften? har fået priser ? og andre som ?Englen? og?Globetrotter? - den eneste kommercielle succes ? har fået adskillige anmelderroser. Men hovedparten af spillene har været underskudsforretninger for Deadline, oplyste den kreative direktør.

Fra salen blev han suppleret af direktøren for selskabet Chris Mottes, der efterlyste mere mod i Kulturministeriets Udviklingsfond, som ifølge hans erfaringer har været træge til at yde økonomisk støtte til produktionen af computerspil.

- Hvorfor skal folk, der ikke ved noget om interaktiv underholdning, tage stilling til, om sådanne projekter skal have støtte, sagde han og henvendte sig derefter til salen.

- Børn bliver mere påvirket af spil end af tv. Det er fremtidens største påvirkningskilde. Det er dét, som jeres børn foretager sig lige nu ? de sidder ved computeren og spiller SimFamily, hvor de fjerner trappen, så moderen kan brække halsen og derved udløse en livsforsikring. Vi vil producere kvalitetsspil, men har brugt formuen, solgt huset og droppet konen undervejs, forklarede Chris Mottes.

Han udtalte - som flere andre deltagere på konferencen - sin støtte til et forslag om etablering af et Center for Interaktiv Fiktion, der kan forske i blandt andet computerspillenes opbygning, formsprog og virkemidler. Forslaget blev præsenteret af Anne Mette Stevn fra DR og Gerd Balling fra IT-Højskolen. Sådan et center kunne så tilføre kulturinstitutionerne i Danmark viden og forståelse for de nye mediers muligheder.

Den forståelse mangler i høj grad, mente Simon Andreasen. Han var irriteret over, at Kulturministeriet og folk i kulturlivet kun talte om interaktiv fiktion ? og ikke turde sige ordet computerspil.

- Ja, det er spil ? og det er sgu? sjovt. Men lad os da for pokker putte noget kvalitet og indhold ind i spillene. Dét er vigtigt, slog han fast.

Kulturminister bakkede op
Manglerne i form af officiel støtte blev anerkendt af Uffe Elbæk, tidligere formand for Kulturministeriets Udviklingsfond, der godt kunne se problemerne i den magre støtte til interaktive produktioner.

- Over tre år er der uddelt 16 millioner kroner til den slags projekter, men hvad gør det, når en produktion koster 15 millioner kroner, som Deadline fortalte før. Derfor er det nødvendigt med flere penge, men det er op til de politikere, der bliver valgt ind ved næste valg, noterede han.

En af dem er måske kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R). Hun anerkendte på konferencen behovet for økonomisk støtte.

- Jeg har bedt den nye bestyrelse for Udviklingsfonden om i højere grad at inddrage interaktive medier og computerspil, når der skal uddeles støtte, sagde hun.

Relevant link:
Deadline Games
Hente rapporten "Kunst i netværkssamfundet"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere