Når nutidens børn og unge entrer arbejdsmarkedet i de kommende årtier, får arbejdsgivere at gøre med en krævende type medarbejdere. De chefer, der formår at matche de udfordringer, vil få meget igen. Fremtidens vidensmedarbejdere vil nemlig være karakteriseret ved stort engagement, fleksibilitet og mobilitet.
Scenariet for morgendagens medarbejdere skitseres af fremtidsforsker Jan Nielsen. På Institut for Fremtidsforskning i Århus har han sammen med kollegerne analyseret udviklingstendenser herhjemme og udenlands; statistikker, debat og faglitteratur.
Arbejdet får ifølge forskerne en endnu større betydning i tilværelsen. Det viser alene den tid, vi allerede i dag bruger på det.
Selvom danskerne formelt får mere og mere fritid i form af kortere arbejdstid og flere ferieuger, er det reelle antal arbejdstimer stigende. Ikke mindst for kvinderne, der på verdensplan indtager trediepladsen for højeste ugentlige arbejdstid med i snit 44 timer. Danske mænd har trediepladsen på europæisk plan.
Sige ét, gøre noget andet
Jobbets dominerende rolle for fremtidens medarbejdere er en af årsagerne til de stigende krav. Når arbejdet fylder meget, skal det også give én stor tilfredsstillelse.
- De vil forlange stor fokus på den personlige og faglige udvikling i jobbet. De vil føle, at de flytter sig og også er med til at flytte virksomheden. De vil betragtes som et aktiv - ikke en omkostning, siger fremtidsforsker Jan Nielsen.
- Der ser ud til at være mange ligheder med parforholdet i den måde, man vil indgå arbejdsforhold: Hvis du ikke opfylder mine krav og forventninger, så går jeg.
Floskelrytteri uden substans og værdier i disharmoni med den virkelighed, medarbejderne oplever, bør fremtidens ledelse holde sig langt fra. Medarbejderne vil nemlig i stigende grad være kritiske over for, om virksomheden på alle planer rent faktisk gør det, den siger.
Hvis for eksempel en mellemleder agerer i strid med topledelsens erklærede værdier og mål, så giver det et ordentlig hak i troværdigheden og dermed respekten fra medarbejderside.
Høre godt efter
Ledelsen bør ikke være for ivrig til at tage ordet. Det er klogere at klappe lyttelapperne ud.
- Når en leder optræder karismatisk og alfaderligt, er der risiko for, at han glemmer at lytte til sine medarbejdere. Hvis lederen var eksperten over alle, behøvede han vel ikke ansætte nogen. Fremtidens leder skal først og fremmeste være en dygtig leder, der optræder som coach og hjælper medarbejderne til at hjælpe sig selv, siger Jan Nielsen.
Hvis fremtidens leder ignorerer sine ansatte og ikke inddrager dem i sine beslutninger, vil han eller hun få overordentligt vanskeligt ved at implementere sine beslutninger.
- Det duer ikke at tvinge fremtidens medarbejdere. Det vil give meget bedre resultater at spørge dem: Hvad vil du gerne lave, og hvad er du bedst til?, mener Jan Nielsen og peger på, at virksomheden Novo med sine ledelsesprincipper således ligner en arbejdsplads på forkant med fremtiden.
Slip de ansatte løs
Fleksibilitet, frihed og tillid er tre afgørende faktorer for fremtidens medarbejdere. De vil betragte deres arbejdsplads som et virtuelt rum, de kan træde ind i uanset tid og sted.
- Nogle ledere er måske bange for spildtid. At de mister kontrollen, hvis arbejdsplads og arbejdstid ikke er i faste rammer. Men medarbejderne vil passe deres job, fordi de synes, det er spændende. Mange overarbejder endda, mener Jan Nielsen.
Med små ungdomsårgange og vedvarende flaskehalsproblemer i IT-branchen vil det være selvmord at gøre, som man plejer som arbejdsgiver i fremtiden, mener Jan Nielsen.
- Ledelsen skal være oppe på beatet fremfor at læne sig tilbage i selvtilfredshed. Rigide ledere vil blive overhalet, fordi det vil gå så stærkt. Der vil ske opbrud med traditioner. Det, der var sandt i går, er ikke rigtigt i dag, siger Jan Nielsen.
Relevante links:
Det Danske Ledelsesbarometer - en rapport om nutidens og fremtidens ledelse, udgivet af Ledernes Hovedorganisation og Handelshøjskolen i Århus.
Jan Nielsen - baggrund om fremtidsforskeren på Instituttet for Fremtidsforsknings websted.