Avatar billede Pia_Jensen Mester
28. april 2018 - 17:40 Der er 9 kommentarer

Orden på computeren

Er der nogen der har gode råd til hvordan man holder orden på computeren?

Jeg har 2 harddiske i min computer en SSD med styresystemet på 120 GB og en HDD på 2 TB.

Jeg vil også gerne nemt kunne geninstallere styresystem (men ikke lige nu).

Jeg bruger Windows 10
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2018 - 18:08 #1
Som standard er systemet indstillet til at gemme alt på c drev hvor Windows befinder sig. Det ser jeg som en dårlig løsning. Jeg vælger derfor altid enten en anden disk eller en anden partition på systemdisken. I dit tilfælde skal du ikke gøre dette da den kun er på 120 GB.
Hvis du går i indstillenger-system-lager og vælger rediger hvor nyt indhold gemmes, kan du her ændre hvor der gemmes. Fjerner du dine personlige filer fra c drev kan du installere uden at tabe personlig data. Programmer der er installeret på c skal dog altid installeres igen. Programmer du bruger meget er en forsdel at have på c, medens programmer du sjældent bruger, eller ikke har behov for en hurtigere afvikling kan med fordel installeres på den store 2 TB disk.
Avatar billede Pia_Jensen Mester
28. april 2018 - 18:42 #2
Det lyder som en god ide at gemme alt på harddisk 2, dokumenter, installationsfiler etc.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2018 - 19:25 #3
data til d:\
onedrive:
højreklik på onedrive i systembakken, vælg indstillinger, fanebladet konto, klik på 'fjern tilknytning fra denne computer'
i stifinder finder du c:\brugere\[dit brugernavn] og højreklikker på onedrive, egenskaber, placering og du kan flytte den til fx d:\cloud\onedrive
højreklik på onedrive i systembakken, vælg indstillinger, fanebladet konto, og tilknyt denne computer igen

dropbox:
højreklik på dropbox i systembakken, vælg præferencer, fanebladet konto, klik på 'flyt...' og flyt den til fx d:\cloud  - bemærk, at \dropbox automatisk sættes til

google drev:
Klik på Google Drev ikonet i systembakken
Klik på de tre prikker øverst til højre, Præferencer, fanebladet Konto
Klik på Fjern tilknytning af konto
Klik på Afbryd forbindelsen (dine filer og dokumenter vil blive liggende i mappen)
Klik på Google Drive ikonet igen
Login på din konto, følg de næste trin indtil du kommer til et billede med knappen Indstillinger for synkronisering
Klik på Rediger ud for Mappeplacering
Opret en ny mappe fx d:\cloud\googledrev
Klik på Start synkronisering

tjek, at dine filer nu er samlet på d:\cloud og at systemikoner melder, at der er synkroniseret, og du kan herefter rydde op på c:\brugere\[dit brugernavn] hvor \onedrive, \dropbox og \google drev kan slettes.

data i øvrigt: højreklik på fx \dokumenter (\billeder, \musik, \videoer) vælg egenskaber, placering, og flyt dem til en af dine online-mapper i d:\cloud\... så har du automatisk backup af alle data fremover.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2018 - 07:26 #4
Bruger ikke selv backup på nettet, men er enig i #2 hvis dette bruges.
Er selv lidt konservativ, så selv bruger jeg et par eksterne diske til backup så jeg har data min. 3 steder :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. april 2018 - 08:40 #5
>220661 jeg har også lokale backups i flere generationer. (Livrem og seler) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2018 - 17:26 #6
Lige præsis :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2018 - 21:06 #7
Ja man vil bande sig selv langt væk, hvis man mister noget fordi man ikke har taget back up af det...... jeg kender det fra mig selv. Jeg har en slave SSD, men også en back up af denne, for hellere være på den sikre side.
Avatar billede Pia_Jensen Mester
04. maj 2018 - 20:12 #8
Det var mere hvordan man skal lave mappestrukturen og hvad man skal kalde ens mapper for at holde ordren. F.eks. har jeg lavet en mappe i roden af drevet der hedder Data, som indeholder alt hvad der skal gemmes og i roden af drevet har jeg også oprettet en mappe der hedder Temp, som indeholder alt hvad der bare bruges midlertidigt og som gerne må slettes. Men som i nævner er det en god ide at tage backup, jeg har været ude for at en harddisk brændte sammen og jeg har også været ude for at en harddisk er "become raw", har dog læst at filerne i mange tilfælde kan reddes, men så vigtigt var det heller ikke. Mapper med backup kalder jeg altid "Backup" eventuelt efterfulgt af en beskrivelse. Og mappen med installationsfiler kalder jeg ikke programmer, for at det ikke bliver forvekslet med de installerede programmer. Giver det mening og hvordan gør I andre?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2018 - 20:32 #9
Backup skal ligge på eksterne harddiske - bare fordi hvis din disk bryder ned, så har du backup på en anden, brugbar disk - og ikke den, der gik i udu.
Ellers ok.