Avatar billede Klaus W Guru
12. september 2018 - 13:39 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Print forskellige ARk

Hej Igen

Jeg har en Excel fil med 15 ARK med forskellige navne, en VBA-kode navngiver de forskellige ARK.
Ud fra navne indtastede i celler fra A2 til A12 i et af ARKENE ”Stamdata”, her vil jeg gerne lave en knap så jeg kan printe ARKENE hvis navne fremgår af før nævnte celler fra A2 til A12 i et af ARKENE ”Stamdata”. Den for mig store udfordring er at ARKENE ikke er ens i antal af rækker der skal udskrives, men de har alle kolonnerne fra A til H. Udover ikke at være ens i rækker er der kun det synlige der skal udskrives, da der er flere skjulte formler. Eksempel man kan i et ARK se og skal kunne udskrive fra Celle A1 til H22. Og i et andet ARK se og skal kunne udskrive fra Celle A1 til H135.
Håber det giver lidt mening.
KW
Avatar billede kim1a Ekspert
12. september 2018 - 15:04 #1
Jeg tænker det næsten er det samme som dette spørgsmål omhandler. Her var det dog en mindre ændring, men det lyder til at meget af logikken i makroen er den samme du skal bruge:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1025141?k=8306027&nid=819429
Avatar billede Klaus W Guru
12. september 2018 - 17:57 #2
Hej Kim jeg kan desværre ikke bruge den eller også er jeg lidt for VBA novice
Avatar billede kim1a Ekspert
12. september 2018 - 18:11 #3
Okay, så bliver du nødt til at uploade dit ark et sted så vi kan rette den til for dig.

Brug f.eks. Dropbox eller gupl.com
Avatar billede Klaus W Guru
12. september 2018 - 19:47 #4
Gør jeg på for hånd tak KW
Avatar billede kim1a Ekspert
13. september 2018 - 08:57 #5
Det nemmeste du kan gøre er dette:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013104

Altså:
Sub Macro_print()
Dim intRaekke As Integer
    For intRaekke = 2 To Worksheets.Count
            If Cells(intRaekke, 2).Value = "x" Then
            Sheets(intRaekke).PrintOut
            End If
    Next
End Sub

På den måde sætter du blot x i kolonne b på dem du ønsker printet. Excel bør have styr på at printe forskellige antal rækker, men ellers kan vi arbejde med at implementere antallet via printarea - prøv dog lige uden.
Avatar billede Klaus W Guru
13. september 2018 - 10:51 #6
Det går ikke helt efter planen.

Skal jeg sende en PB ?

KW
Avatar billede kim1a Ekspert
13. september 2018 - 14:37 #7
Ja selvfølgelig, men det er jo meningen at andre skal lære af udfordringen så hvis det kan holdes offentlig så gør det, så kan andre også byde ind hvis jeg går i stå eller ikke lige forstår din udfordring i sidste ende.
Avatar billede Klaus W Guru
13. september 2018 - 14:44 #8
Ok forstået, det har du jo ret i :-)

Hej Kim 1a, så har jeg lige prøvet at forklare det.

Hvis jeg kikker under BAGERI kan jeg se 4 sider jeg gerne vil have printet.
Hvis jeg bruger PRINT knappen på ARKET Stamdata printer den kun 1 side og det er ARKET Stamdata, hvis jeg har sat X i bageri.
Hvis jeg bruger Ctrl+P altså alm. PRINT, Printer den 20 sider ☹ lidt rigeligt.
Så jeg er meget på bar bund, hvad jeg skal gøre.

KW
Avatar billede kim1a Ekspert
14. september 2018 - 08:37 #9
Har du indsat makroen i dit ark og sat den makro til at køre ved tryk på knappen print?
Ellers så upload til dropbox igen så vi kan se hvordan det ser ud nu.
Avatar billede Klaus W Guru
14. september 2018 - 10:20 #10
Hej kim Ja det er sat op som jeg tror det skal være.

Jeg lægge lige filen i dropbox

Venlig hilsen

Klaus W

https://www.dropbox.com/s/hdqzk128t0qysk5/Opt%C3%A6lling%20med%20kasse%20bur%2004-08-2018%20V1.6%20Sandkasse.xlsm?dl=0
Avatar billede kim1a Ekspert
14. september 2018 - 13:46 #11
Det ser da ud til at knappen print optælling er sat til forkert makro. Vælg assign makro når du højreklikker på knappen og find "macro_print"
Avatar billede Klaus W Guru
14. september 2018 - 15:35 #12
Kikke jeg på tak vender lige tilbage god weekend kw
Avatar billede Klaus W Guru
17. september 2018 - 09:17 #13
Hej igen Kim, jeg kan stadig ikke få den til det trods jeg bruger din fremgangs måde, jeg har oploadet den til dropbox, hvis du har tid til at kikke på det. På forhånd tak

KW

https://www.dropbox.com/s/a1ntkvn5h2dfr3m/Opt%C3%A6lling%20med%20kasse%20bur%2004-08-2018%20V1.6%20Sandkasse.xlsm?dl=0
Avatar billede kim1a Ekspert
17. september 2018 - 09:50 #14
Du har stadig ikke assignet makroen kan jeg se, så jeg tvivler på du gør det rigtigt. Fortæl mig step by step hvad du gør?

Jeg har rettet den i her: https://ufile.io/uii6t
Avatar billede Klaus W Guru
17. september 2018 - 10:11 #15
Jeg højre klikker på den blå knap jeg har lavet der hedder "Print optælling" og derefter trykker jeg på tildel makro, og tildeler makroren "macro_print" også er det jeg er lidt i tvivl, er det så Makroer i: Optælling med kasse bur 04-08-2018 V1.6 Sandkasse? fordi så er det derfor jeg har sat den i den forkerte.
Avatar billede Klaus W Guru
17. september 2018 - 10:28 #16
Jeg har nu downloadet dit eksempel og kan ikke få blå knap til noget som helst :-(
Avatar billede kim1a Ekspert
17. september 2018 - 11:43 #17
Prøv at trykke væk fra knappen først, man kan ikke trykke på den når den er "aktiv".

Den virker hos mig - er der venligst en anden som vi prøve også?
Avatar billede Klaus W Guru
19. september 2018 - 14:12 #18
Hej Kim

Jeg har nu prøvet og prøvet knappen funger, men der er stadig det lille problem at den printer 20 sider, det er som om VBA koden ser de skjulte koder. Som den helst ikke skulle gøre, nogle forslag eller skal vi bare lukke den her også prøve på et andet tidspunkt?

Hilsen og tak for hjælpen Klaus W
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2018 - 18:52 #19
Opret et nyt spørgsmål tænker jeg, så er der nok nogen som har en god ide til hvordan man definerer printområde.
Avatar billede Klaus W Guru
20. september 2018 - 19:50 #20
God ide takker