Artikel top billede

Illustration: Torben Daarbak

Advokater afviser kritik i tinglysnings-skandalen

Danske Advokater afviser, at landets advokater skulle være det svage led i tinglysningsskandalen.

Forfejlet.

Sådan lyder den korte version af advokaternes svar på den kritik, som er blevet fremført af Dansk IT og ITEK under Dansk Industri, der mente, at advokaterne bærer et medansvar for tinglysningsskandalen.

"Jeg er glad for, at nogle af it-leverandørernes organisationer er kommet på banen i denne debat, men jeg kan ikke genkende indholdet i deres kritik," siger direktør Paul Mollerup fra foreningen Danske Advokater.

Danske Advokater erkender, at det er korrekt, at mange advokatvirksomheder i begyndelsen af tiden med den digitale tinglysning foretrak at få klienternes fuldmagt til varetagelse af den digitale underskrift.

Men det skal ifølge foreningen ses i lyset af, at mange klienter i forvejen ikke har digital signatur. Yderligere er det et faktum ved en almindelig handel med to sælgere og to købere, at der er i alt fire personer, der skal have digital signatur.

Derudover påpeger advokaterne, at folk ofte er usikre på, hvad de underskriver, når de kommer ind på www.tinglysning.dk.

Blandt andet har man oplevet forkerte matrikelnumre. Klienterne ønsker derfor, at deres rådgiver varetager dette, og det gælder både sælgere, hvis interesser typisk varetages af mæglere, og købere, hvis interesser typisk varetages af advokater.

Ikke advaret
Samtidig afviser Danske Advokater, at de så at sige var blevet advaret om de lange sagsbehandlingstider ved brug af papirfuldmagter.

Foreningen mener ikke, at der i begyndelsen overhovedet blev givet information om scanningsproblemer med fuldmagter, som, ifølge foreningen, i øvrigt fortsat er et problem.

Først efter flere måneder gives der besked om scanningsproblemer i Hobro, forklarer Paul Mollerup.

Direktøren afviser således, at advokaterne skulle være det svage led i digitaliseringsprocessen. I stedet fremhæver advokat-foreningen den måde hele processen er sat sammen og konstrueret på.

"Danske Advokaters medlemmer har generelt ikke problemer med at benytte digital signatur. Det må bygge på en misforståelse. Problemet er, at advokaten - for at kunne benytte sin digitale signatur til at håndtere sin klients tinglysning - skal have klienten til at underskrive en papirfuldmagt, der derefter skal sendes med post til Hobro og scannes ind. Så miseren ligger i, at det har været alt for bøvlet at give denne fuldmagt til advokaten. Havde det kunnet gøres på et øjeblik, ville mange problemer være undgået," siger Paul Mollerup.

Debat på højere niveau

Paul Mollerup mener, at der har været mange andre kilder til de lange sagsbehandlingstider i Hobro end lige fuldmagterne.

"Derfor havde et mere smidigt fuldmagtssystem alene gjort situationen lidt bedre, men det havde ikke fjernet de mange andre problemer med kontakten og dialogen med Hobro eller med brugergrænsefladen, som også har et stort ansvar for en række af problemerne," siger Paul Mollerup.

"Vi vil meget gerne medvirke til en konstruktiv dialog med alle parter om, hvordan man i fremtiden kan gennemføre større digitaliseringsprojekter på en bedre måde - fordi digitalisering uden tvivl kan sikre en langt hurtigere og smidigere sagsbehandling, når det gøres klogt og med inddragelse af brugerne. Men så skal debatten altså op på et lidt højere niveau end det, vi ser fra de to it-organisationers side," siger Paul Mollerup.

Danske Advokater oplyser i øvrigt, at advokater og ejendomsmæglerne sammen med Domstolsstyrelsen og IT- & Telestyrelsen har udarbejdet en folder med fokus på brug af digital signatur, hvori det også forklares, hvorledes man kan kopiere sin signatur og medbringe den til møde hos sin advokat.

Det er imidlertid for besværligt for mange klienter, men med udbredelsen af NemID som Tinglysningsretten snart understøtter, vil det blive meget nemmere for rådgivere at hjælpe klienterne, der nemt kan medbringe deres NemID til møde hos advokater og andre aktører, hvor rådgiver kan bistå og orientere om indhold der underskrives, vurderer advokat-foreningen.

Danske Advokater peger dog på, at NemID er forsinket hos tinglysningen, men udbredelse heraf vil også hjælpe med lettere digital tinglysning.

Danske Boligadvokater: Enig
Dansk Boligadvokater, der selv har fremført en del kritik i sagen, har sendt Computerworld disse to sætninger, og har ikke yderligere kommentarer:

"Danske Boligadvokater har besluttet at lade brancheforeningen Danske Advokater svare på kritikken, da den ikke kun er møntet på boligadvokater. Men foreningen er i øvrigt enig med Danske Advokater," siger formand Jan Schøtt-Petersen fra Danske Boligadvokater.

Foreningen Danske Boligadvokater har i øvrigt varslet et muligt gruppesøgsmål mod staten i kølvandet på den store digitale skandale.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere