Virusramt firma vred over Googles blacklisting

Hvorfor skulle Google lave en total blokade?

Google overreagerede, da softwaregiganten satte reklameleverandøren Videoplaza på den sorte liste over firmaer, der spreder malware.

Det mener Videoplaza, der er leverandør til mange danske nyhedssider. De blev i går klokken 17 frikendt og whitelistet.

"Vi forstår godt, at Google blacklistede vores offentlige hjemmeside, men vi forstår ikke, at de blokerede alle vores underdomæner, og at vi ikke kunne få det fjernet hurtigere," siger Joakim Sarnelid, udviklingschef hos Videoplaza, til ComON.

Problemet gav i går en økonomisk lussing til danske nyhedsmedier som Ekstra Bladet, Børsen, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten.

Browserne Firefox, Chrome og Safari ville ikke modtage indhold fra service.videoplaza.com. De tre browsere bruger alle Googles blacklist, fortæller Joakim Sarnelid. Derfor kunne læserne ikke se videoreklamerne på mediernes hjemmesider - det giver tab af annoncekroner.

Videoplaza opdagede, at de var røget på den sorte liste klokken 8 torsdag morgen. Så fik de travlt.

"Der er en formular, hvor du kan bede om at blive kigget igennem igen. Den udfyldte vi, så snart vi havde klaret problemet. Den sagde, at der kan gå 20 timer, før de har set hjemmesiden igennem igen, og det er ikke acceptabelt for os! Vores kunder tabte penge!," siger Joakim Sarnelid.

Videoplaza havde i løbet af en time fundet ud af, at deres offentlige hjemmeside var blevet hacket. Et halvt år tidligere havde de smidt et tomt banner på deres hjemmeside for at teste en opensource reklameservice, OpenX. Hackere havde haft held til at kompromittere sikkerheden, fjerne det tomme banner og smide et nyt, inficeret banner på.

Som it-sikkerhedseksperten Peter Kruse fortalte til ComON i går, var det altså korrekt, at Videoplaza var blevet hacket. Peter Kruse vidste dog ikke, om leverandørens bannere var inficerede. Det var de ikke, fortæller Joakim Sarnelid. Den offentlige hjemmeside og reklameservice lå på to forskellige servere, og problemet havde ikke spredt sig, hævder han. Det blev de rimeligt sikre på efter et par timers research, altså op på formiddagen i går.

"Det var en alvorlig fejl fra vores side, men det havde ikke nogen konsekvenser for vores reklameservice," siger Joakim Sarnelid.

Gode råd var dyre. Videoplaza og deres kunder - deriblandt de danske nyhedsmedier - mistede penge for hver time, der gik. De kunne ikke vente 20 timer, som Google sagde.

"Vi prøvede desperate at få fat på nogen hos Google, hvilket er meget svært. Men vi fik omsider fat på nogen i kontoret i Stockholm, og vi forklarede, hvordan det hang sammen, men de havde også svært ved at finde ud af, hvem de skulle kontakte," beretter Joakim Sarnelid.

Ni timer efter blacklistningen blev Videoplaza frikendt af Google. Der gik altså ikke 20 timer.

"Jeg ved ikke om det hjalp, eller om det blot var den automatiske proces, der fiksede problemet. Det har ikke fået klart svar fra Google om," fortæller Joakim Sarnelid.

Joakim Sarnelid fortæller, at et firma aldrig kan være helt sikker på, at ens service ikke er inficeret. Men i dag, lidt over et døgn efter katastrofen indtraf, er Joakim Sarnelid sikker på, at danskere ikke har været i fare for at blive inficeret ved at besøge sider som eb.dk, børsen.dk, jp.dk og berlingske.dk.

"Jeg er lige så sikker nu, som før alt dette skete. Eller jeg er faktisk endnu mere sikker, for vi har tjekket alt," siger udviklingschefen.

Læses lige nu

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S