DSB pønser på at outsource it-drift

Farvel til 100 it-medarbejdere - goddag til besparelser?

Tut tut tutteluu... Nogen som har lyst til at byde ind på opgaven med at stå for it-support hos DSB?

Sådan er budskabet i en pressemeddelelse fra Danmarks statsejede togselskab. De er i gang med at undersøge, om de kan spare penge og skaffe sig bedre service ved at outsouce hele IT-driften til en ekstern virksomhed. De 80 til 100 medarbejdere skal ifølge planen flytte med.

Det betyder, at DSB-medarbejdere for fremtiden kan ende med at skulle ringe ud af huset, hvis der er problemer med mailen, nedbrud på serveren eller andre it-problemer.

Planen er, at det eksterne firma skal tage over om et år, altså i starten af 2012. Tanken er, at et specialiseret firma er bedre til at håndtere it-knas, end togselskabet selv er i stand til.

"DSB skal i stigende grad konkurrere på markedsvilkår, så vi er nødt til løbende at optimere vores drift – også på it-området. Derfor vil vi nu finde en ekstern leverandør, der kan give os en bedre og billigere drift af DSB IT," siger René Munk-Nissen, underdirektør i DSB IT.

 

Søges: Specialkompetencer!

DSB skriver i pressemeddelelsen, at en specialiseret leverandør med IT-drift som sin kerneforretning i højere grad kan forny og effektivisere DSB's it-infrastruktur ved at trække på specialkompetencer, standardprocesser og stordriftsfordele. Dermed kan DSB få en ydelse, der er mere robust, fleksibel og ikke mindst effektiv.

DSB IT har det seneste halve år foretaget indledende analyser af de strategiske muligheder på IT området. Undersøgelserne har vist gode muligheder for at outsource IT driftsydelser. Derfor vil DSB IT nu igangsætte en proces, hvor mulighederne for en outsourcing bliver afdækket i form af et udbud, så koncernledelsen i DSB forventeligt kan tage den endelige beslutning med udgangen af 2011.

"Vi vil kun indgå en aftale, hvis den lever op til vores krav. Vi ønsker en fremtidig drift, der er både bedre og mere omkostningseffektivt end i dag," siger René Munk-Nissen.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S