På Gartner Symposium/ITxpo 2002 i sidste uge fortalte Gartners research-direktør Mark Fabbi, at »price premium« for Cisco-udstyr steg fra 22 procent i første halvår 2001 til 72 procent i første halvår 2002.
Cisco og Cisco-forhandlere forsvarede på symposiet prisniveauet, men var bekymrede for konsekvensen af rapporten.
»Jeg er overbevist om, at Cisco-produkter er prisen værd, men denne rapport kan skabe den opfattelse, at Cisco er grådige. Det kan godt være, at der er billigere alternativer, men når det kommer til stykket, får du, hvad du betaler for. Ingen beskylder Porsche eller Lexus for at være grådige,« sagde en forhandler til det amerikanske CRN.
Andre forhandlere var kritiske over for at foretage sammenligninger med andre producenter som Nortel, Extreme Networks, Foundry og 3Com. Det er som at sammenligne æbler og pærer, mente en forhandler, ligesom Cisco selv påpegede, at prisen ikke er det vigtigste emne for kunderne, når de vælger Cisco.
Men Fabbi var kritisk.
»Cisco har så stor indflydelse. Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn ved dem. Virksomhederne må se på konkurrende alternativer. Hvis ikke de gør det, bliver 72 procent til 100 procent i løbet af de næste seks måneder,« mente han.
Den trykte udgave af ComON har i denne uge fokus på netværk og servere.