Trustpilot åbner for forhandlerkommentarer

Bedømmelsesportal bøjer sig for onlineforhandlerne. Brugerkritik må ikke stå alene.

Trustpilot imødekommer nu kritik fra it-branchen og lader virksomhederne komme til orde. Fra næste uge kan virksomheder svare igen på de kommentarer, som brugerne har givet.

Den nystartede brugerportal, Trustpilot, fik fra dag ét hård kritik for at være ensidig og give et skævt billede af de danske webbutikker. Fra Foreningen for Distance- og Internethandel - FDIHs - direktør Morten Kamper lød det, at portalen var unfair mod virksomhederne, der risikerer at sidde i gabestokken til evig tid på grund af fortids synder.

»Jeg frygter, at det kan skabe noget unødig støj, som kan skræmme folk fra at handle på nettet på et alt for tyndt grundlag. Vi har en rigtig god forbrugerbeskyttelse i Danmark, og jeg kan simpelthen ikke se, at vi har behov for det her,« sagde Morten Kamper dengang til MetroXpress.

Også Foreningen af Online It Forhandlere (FOIF) var betænkelig ved at lade brugerne bestemme, hvilket omdømme en webbutik skal have. De vil gerne have plads til modparten, virksomhederne.

»Vi har ikke noget imod, at kunderne siger deres mening, men der er en fare i ensidigheden, når det kun er forbrugerne, der bliver hørt,« siger formand i FOIF, Eskild Jensen.

I Foreningen af Online It Forhandlere glæder formand Eskild Jensen sig over Trustpilots åbning. Han forklarer, at det er vigtigt, at brugerne kan se, hvordan en webbutik reagerer på kritik.

»Det er en fin mulighed, for så vil brugerkommentarerne ikke stå alene,« siger Eskild Jensen, FOIF.

Det er dog stadig muligt for ganske få brugere, at stemme en webbutik øverst på karakterskalaen eller sende den til en bundplacering. I øjeblikket skal der kun være 20 bedømmelser fra brugere, før Trustpilot anser en webbutiks karakter for at have en grad af troværdighed, som kan hjælpe forbrugerne. Når en webbutik kan blive bedømt af så få kommentarer, er det brugerne eget ansvar at fortolke Trustpilots karakterer. Peter Holten Mühlmann forklarer, at brugerne skal kunne tænke selv.

»Brugerne skal selv tage stilling til de oplysninger, der er på vores hjemmeside,« siger Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S