Trustpilot åbner for forhandlerkommentarer

Bedømmelsesportal bøjer sig for onlineforhandlerne. Brugerkritik må ikke stå alene.

Trustpilot imødekommer nu kritik fra it-branchen og lader virksomhederne komme til orde. Fra næste uge kan virksomheder svare igen på de kommentarer, som brugerne har givet.

Den nystartede brugerportal, Trustpilot, fik fra dag ét hård kritik for at være ensidig og give et skævt billede af de danske webbutikker. Fra Foreningen for Distance- og Internethandel - FDIHs - direktør Morten Kamper lød det, at portalen var unfair mod virksomhederne, der risikerer at sidde i gabestokken til evig tid på grund af fortids synder.

»Jeg frygter, at det kan skabe noget unødig støj, som kan skræmme folk fra at handle på nettet på et alt for tyndt grundlag. Vi har en rigtig god forbrugerbeskyttelse i Danmark, og jeg kan simpelthen ikke se, at vi har behov for det her,« sagde Morten Kamper dengang til MetroXpress.

Også Foreningen af Online It Forhandlere (FOIF) var betænkelig ved at lade brugerne bestemme, hvilket omdømme en webbutik skal have. De vil gerne have plads til modparten, virksomhederne.

»Vi har ikke noget imod, at kunderne siger deres mening, men der er en fare i ensidigheden, når det kun er forbrugerne, der bliver hørt,« siger formand i FOIF, Eskild Jensen.

I Foreningen af Online It Forhandlere glæder formand Eskild Jensen sig over Trustpilots åbning. Han forklarer, at det er vigtigt, at brugerne kan se, hvordan en webbutik reagerer på kritik.

»Det er en fin mulighed, for så vil brugerkommentarerne ikke stå alene,« siger Eskild Jensen, FOIF.

Det er dog stadig muligt for ganske få brugere, at stemme en webbutik øverst på karakterskalaen eller sende den til en bundplacering. I øjeblikket skal der kun være 20 bedømmelser fra brugere, før Trustpilot anser en webbutiks karakter for at have en grad af troværdighed, som kan hjælpe forbrugerne. Når en webbutik kan blive bedømt af så få kommentarer, er det brugerne eget ansvar at fortolke Trustpilots karakterer. Peter Holten Mühlmann forklarer, at brugerne skal kunne tænke selv.

»Brugerne skal selv tage stilling til de oplysninger, der er på vores hjemmeside,« siger Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere