Under påskud af at ville sende informationsmateriale til telekunder får sælgere fra teleselskabet Tele2 tilsyneladende oplysninger nok ud af tilfældige mennesker til, at de kan overføre dem som kunder til Tele2.
Flere hundrede utilfredse kunder hos andre teleselskaber klager i øjeblikket til Forbrugerinformationen og Forbrugerstyrelsen over, at de føler sig bondefanget af Tele2.
Jurist hos Forbrugerombudsmanden, Peter Fogh Knudsen, opfordrer folk, der mener, de er blevet uretmæssigt overført til Tele2 til at skrive til Forbrugerombudsmanden med oplysninger om navn, adresse, tlf. nr. og en beskrivelse af hændelsesforløbet.
Tele2 har i de senere uger haft sælgere på blandt andet de københavnske metro-stationer. Hvis det foregår korrekt, skal kunderne have en kontrakt til underskrift, og herefter har de 14 dages fortrydelsesret. Hvis ikke de har skrevet under, er kontrakten ikke bindende.
Hos Tele2 har adm. direktør Niclas Palmstierna ikke hørt fra forbrugerorganisationerne om de mange klager, men han beklager hvis sælgerne er gået for langt.
»Jeg beklager meget, hvis nogle kunder føler sig taget ved næsen. De har altid 14 dages fortrydelsesret og vi arbejder altid med at forbedre vores kundekontakt,« siger Niclas Palmstierna til IT-avisen ComON.
Han understreger at han på baggrund af klagerne til Forbrugerinformationen og Forbrugerstyrelsen vil tage fat om problemet og sørge for at ingen bliver lokket ind i noget, de ikke er indstillet på at deltage i.