Mere end 145 millioner brugere verden over, heraf 637.000 i Danmark, bliver i disse dage mødt af et helt nyt login-vindue, når de vil checke om der er kommet mails til deres Hotmail.konto.
Microsofts MSN Hotmail-service har således fået en kraftig opfriskning og brugerne skal nu vænne sig til en helt ny brugerflade. En brugerflade der har hentet tydelig inspiration fra det meget populære Microsoft Outlook e-mail program.
Samtidig benytter MSN lejligheden til at introducere en helt ny antispam teknologi over for brugerne, SmartScreen. Den nye teknologi, der er indbygget i brugerfladen, er designet til at intensivere kampen mod spam ved at give den enkelte bruger en nem og hurtig måde at rapportere de særdeles uvelkomne mails til Microsoft og dermed hindre flere i at nå frem til indbakken.
»I udviklingen af SmartScreen-teknologien har 200.000 frivillige testere identificeret mere end 5 millioner forskellige eksempler på SPAM. Dette er brugt til at gøre den nye teknologi stærk fra starten, og det viser, at vi hos MSN og Microsoft tager kampen mod SPAM meget seriøst. Og jeg er overbevist om, at introduktionen af SmartScreen-teknologien vil vise sig at være et af de første tegn på, at kampen mod SPAM er ved at vende til fordel for en mere effektiv bekæmpelse af problemet,« siger country manager Jens Storm Lernø, MSN Danmark.
En af de væsentligste visuelle ændringer er, at den første side, man som Hotmail-bruger kommer ind på efter at have logget sig ind, nu er en oversigtsside kaldet 'I Dag', hvor man kan få overblik over både sine mails, sine kontakter og på sigt også sin kalender.
Samtidig er en række af de kendte mail-ikoner fra Microsoft Outlook nu også at finde i Hotmail, og endelig bliver det nu også med integrationen af Microsofts Messenger-service muligt for brugere at svare på e-mails direkte ad denne vej.