ActivMedia Research punkterer myten om, at det ikke kan lade sig gøre at tjene penge på Nettet. Firmaet har kigget på såkaldte indholdstjenester. Det kan f.eks. være portaler, nyhedstjenester og informations-databaser.
Hos én ud af fire indholdstjenester kan man præsentere et overskud, fortæller ActiveMedia Research. Yderligere 4 pct. ventes at blive profitable i løbet af det næste år.
Jo længere firmaet har eksisteret, jo større er sandsynligheden for, at der tjenes penge. Blandt indholdstjenester som har været på Nettet i mere end tre år er der overskud hos 42 pct.
Sitets primære fokus er i næsten alle tilfælde (90 pct.) at tilbyde informationer, mens en lidt mindre del (79 pct.) sælger produkter eller serviceydelser. Indtægterne kommer oftest fra annoncer og ikke elektronisk handel.
ActivMedia Research kan samtidig præsentere lidt generel statistik om Nettets indholdstjenester; det gennemsnitlige site indeholder 904 sider og har 11,8 registrerede domæner. En tredjedel opdateres hver dag.
(Kilde: Nua)