Tomateventyret - Da elkunderne måtte til lommerne

Netop nu er elselskaberne i gang med at investere milliarder af kroner i bredbånd. Sidst elselskaberne var på investeringsstien hed formålet tomatproduktion og endte med en millionregning til elkunderne.

230 millioner kroner. Det var hvad elkunderne på Lolland-Falster og Sydsjælland kom til at betale efter at det lokale elselskab SEAS havde forsøgt sig med tomatproduktion i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne. Mens elselskaberne i øjeblikket er i fuld gang med at investere milliardbeløb i udrulning af bredbånd i et forsøg på at indtage det stærkt konkurrenceprægede tele- og bredbåndsmarked, så har de fleste lykkeligt glemt hvad der skete sidst elselskaberne var på investeringstogt med den store pengepung.

Tomateventyret starter i 1987, hvor SEAS køber en naboejendom til sit aldrende kraftværk på Masnedø mellem Falster og Sjælland under ledelse af direktør Ove W. Dietrich, der er tidligere kontorchef i Energistyrelsen og har de politiske kontakter i orden. Her bygges enorme tomat-drivhuse, som skal opvarmes af spildvarme fra kraftværket. Gartneriet bliver velsignet politisk, da det tjener miljøfremmende formål, og derfor ser man ikke nærmere på forretningsplanerne.

I 1989 indvies gartneriet af Energiminister Jens Bilgrav-Nielsen (R). Også vindmøller og laksefarme er en del af SEAS nye aktiviteter.

I starten af 1990'erne begynder Danske Erhvervs Gartnere (DGE) imidlertid at klage, da SEAS tager lavere priser for tomaterne og dermed udkonkurrerer private gartnere.

På trods af de lavere priser er gartneriet en tordnende fiasko, da priserne ændrer sig, tomaterne får sygdom og Masnedø-værket skal lukke.

SEAS ser ingen anden udvej end at skubbe tabene over på elregningen og selskabet får politisk grønt lys til den manøvre.

»Elprisudvalget konstaterede, at SEAS har handlet i strid med elforsyningsloven, men at indregningen af tabene i elprisen i denne ekstraordinære situation vil være det meste skånsomme for elforbrugerne,« skriver daværende Energiminister Jann Sjursen i et svar i Folketinget den 27. oktober 1993.

Den foreløbige regning beløber sig i 1993 på 140 millioner kroner tabt på tomater, 30 millioner kroner tabt på laks og 60 millioner kroner tabt på vindmøller. Tabet skal dækkes og SEAS får både Elprisudvalget og Energiminister Jann Sjursens godkendelse til at elforbrugerne skal dele tabet på i alt 230 mio. kr. Det siger Konkurrenceankenævnet imidlertid nej til, da det er ulovligt efter den gældende lov.

Efter folketingsvalget i 1994 laver den nye energiminister, Svend Auken, en særlov, der specifikt giver SEAS lov til at vælte sine tab over på i elforbrugernes priser.

»Lovens formål er at give elselskabet SEAS mulighed for at indregne sine tab sideordnede aktiviteter i elprisen,« står der således i bemærkningerne til loven, der vedtages i Folketinget den 12. januar 1995.





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere





Premium
Falck's nye CIO får it-afdelingen til at bidrage til forretningen med smart metode: "Der er ikke noget revolutionerende i det. Det virker bare super godt"
I mange virksomheder kæmper it med at bidrage til forretningen. Men hos Falck bruger it-afdelingen en snedig metode, der spiller it-afdelingen stærk fra begyndelsen. Virksomhedens nye CIO giver dig her en introduktion til BIO-metoden.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwoll, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.