Nye retningslinier skal gøre det lettere at måle, hvor mange gange en bannerannonce har været fremvist, og dermed forhindre, at der opstår uenigheder mellem annoncør og annoncesælger. I dag skønnes det at der hersker uenighed om 10 pct. af alle bannerfremvisninger - med en anslået omsætning på 6-8 mia. dollar i år er det 600-800 mio. dollar, som ligger i en gråzone.
Interactive Advertising Bureau (IAB) forventer at fremsætte sit forslag til nye retlingslinier for trafikmåling i næste måned. IAB har hyret PriceWaterhouseCoopers, som har samlet informationer hos 11 af de største websites. På baggrund af disse informationer skal der udarbejdes en standard for, hvordan antallet af bannerfremvisninger skal tælles.
Et af de mest omstridte områder er, hvorvidt bannere som er sendt, men aldrig når frem, skal tælles med eller ej. Ifølge et foreløbigt udkast til standarden, som nyhedstjenesten CNET er kommet i besiddelse af, anbefales det at bannereksponeringer måles "så sent som muligt i leveringsprocessen".
Det vil betyde, at en bannerfremvisning kun skal registreres, hvis banneret rent faktisk vises i browseren. Sker der en afbrydelse undervejs, eller surfer brugeren videre, inden reklamen kommer frem, gælder det ikke som en eksponering. Det kan betyde faldende bannerindtægter for mange websites, som i dag tjener penge på alle bannerfremvisninger, også selvom banneret reelt aldrig vises i browseren.
(Kilde: CNET)