I sidste uge kunne ComON berette om Trier Skirejser, der ved en fejl havde blottet 5.000 kunders e-mailadresser. Det skabte vrede og foragelse blandt kunderne, men rejsefirmaet er ikke alene.
I den seneste tid har yderligere to firmaer fumlet med sikkerheden ved udsendelse af nyhedsbreve.
Hos Dong Energy fik nyhedsbrevsmodtagere lov til at kigge andre modtagere over ryggen for to uger siden.
Hvis modtagerne klikkede på deres profil i nyhedsbrevet, så havnede de ikke i deres egen men i en anden DONG-kundes profil. Der var dog ikke adgang til el-regninger og lignende. Kun navn, emailadresse og kønnet på en vilkårlig kunde.
Problemet skyldtes en cache-fejl på serveren, så man havnede på den profil, der seneste havde besøgt hjemmesiden. Fejlen blev rettet efter to timer.
DONGs juridiske personale har vurderet, at smutteren ikke var så alvorlig, at den skal indberettes til Datatilsynet, da graden af personfølsomme data var så lille. Den kan dog stadig blive behandlet af tilsynet, hvis en af de berørte kunder starter en sag.
En lignende situation har været tilfældet hos Berlingske Nyhedsmagasin, skriver Version2.
Her har adresserne dog været tilgængelige via Googles cache. Dermed er brugernes i endnu større risiko for at havne i hænderne på spammere. Brugernes navn, email, adresse og telefonnummer var tilmed synlige på listen.