Butikskæder er for dårlige til onlinesalg

Køb online og hent varen i den fysiske butik. Det er fremtiden for de danske butikskæder, mener ekspert i e-handel.

Som ComON kunne fortælle tidligere i dag er Danmark bedst i Norden til e-handel. Men selvom der er mange gode succeshistorier med danske onlinebutikker så har de traditionelle danske butikskæder stadig svært ved at finde ud af, hvordan de skal forholde sig til e-handel.

Når danske butikskæder og retail brands går online gør de det ofte halvhjertet – det mener Kim Østergaard fra konsulenthuset Loyalitet.com. Han har mange års erfaring med e-handel, senest som online direktør for Bestseller koncernen.

Han mener at fremtiden hedder multi-channel retailing – eller sagt på almindelig dansk, at de fysiske og elektroniske butikker skal kombineres. Det kan f.eks. være en shop, hvor man kan købe online og afhente i butikken.

”Netop ved at skabe sammenhæng mellem butik og online butik, kan de store retailere få afgørende konkurrencefordele i forhold til deres kun online konkurrenter”, siger Kim Østergaard.

Han vurderer at butikskæderne bør udnytte deres fysiske butiksnet som det hemmelige våben i kampen mod Amazon og de andre store online-shops.

”Forbrugerne elsker at være i stand til at få deres produkt med det samme. De elsker at være i stand til at røre, føle og se det de lige nu ikke kan leve uden. De elsker også at være i stand til at returnere det nemt i butikken”, siger Kim Østergaard.

Han henviser til Storbritannien og USA, hvor Marks & Spencer, Tesco, Moosejaw og GAP har haft succes med at kombinere online-shops og fysiske butikker.

”Forbrugerne ønsker selv at kunne vælge den retail kanal de lige nu vil handle med – om formidagen vil de online handle fra arbejdet, om eftermiddagen i den fysiske butik på Strøget eller i centret og om aftenen tjekke op på ordrestatus og bonuspoint fra de to tidligere køb – og måske lige rette eller bestille returnering online fra en vare købt i butikken”, siger han.

Ifølge Kim Østergaard er det afledte fysiske salg – altså det salg i den fysiske butik, der opstår fordi kunden har set varen online – typisk fire-fem gange højere end det faktiske online-salg.

”Når dagen er omme handler det om at bringe gode produkter og godt købsmandsskab online – teknikken og de muligheder moderne kundeanalyse giver online vil altid kun være redskaber for at blive en endnu bedre købmand”, slutter han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere