Butikskæder er for dårlige til onlinesalg

Køb online og hent varen i den fysiske butik. Det er fremtiden for de danske butikskæder, mener ekspert i e-handel.

Som ComON kunne fortælle tidligere i dag er Danmark bedst i Norden til e-handel. Men selvom der er mange gode succeshistorier med danske onlinebutikker så har de traditionelle danske butikskæder stadig svært ved at finde ud af, hvordan de skal forholde sig til e-handel.

Når danske butikskæder og retail brands går online gør de det ofte halvhjertet – det mener Kim Østergaard fra konsulenthuset Loyalitet.com. Han har mange års erfaring med e-handel, senest som online direktør for Bestseller koncernen.

Han mener at fremtiden hedder multi-channel retailing – eller sagt på almindelig dansk, at de fysiske og elektroniske butikker skal kombineres. Det kan f.eks. være en shop, hvor man kan købe online og afhente i butikken.

”Netop ved at skabe sammenhæng mellem butik og online butik, kan de store retailere få afgørende konkurrencefordele i forhold til deres kun online konkurrenter”, siger Kim Østergaard.

Han vurderer at butikskæderne bør udnytte deres fysiske butiksnet som det hemmelige våben i kampen mod Amazon og de andre store online-shops.

”Forbrugerne elsker at være i stand til at få deres produkt med det samme. De elsker at være i stand til at røre, føle og se det de lige nu ikke kan leve uden. De elsker også at være i stand til at returnere det nemt i butikken”, siger Kim Østergaard.

Han henviser til Storbritannien og USA, hvor Marks & Spencer, Tesco, Moosejaw og GAP har haft succes med at kombinere online-shops og fysiske butikker.

”Forbrugerne ønsker selv at kunne vælge den retail kanal de lige nu vil handle med – om formidagen vil de online handle fra arbejdet, om eftermiddagen i den fysiske butik på Strøget eller i centret og om aftenen tjekke op på ordrestatus og bonuspoint fra de to tidligere køb – og måske lige rette eller bestille returnering online fra en vare købt i butikken”, siger han.

Ifølge Kim Østergaard er det afledte fysiske salg – altså det salg i den fysiske butik, der opstår fordi kunden har set varen online – typisk fire-fem gange højere end det faktiske online-salg.

”Når dagen er omme handler det om at bringe gode produkter og godt købsmandsskab online – teknikken og de muligheder moderne kundeanalyse giver online vil altid kun være redskaber for at blive en endnu bedre købmand”, slutter han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere