Som ComON kunne fortælle tidligere i dag er Danmark bedst i Norden til e-handel. Men selvom der er mange gode succeshistorier med danske onlinebutikker så har de traditionelle danske butikskæder stadig svært ved at finde ud af, hvordan de skal forholde sig til e-handel.
Når danske butikskæder og retail brands går online gør de det ofte halvhjertet – det mener Kim Østergaard fra konsulenthuset Loyalitet.com. Han har mange års erfaring med e-handel, senest som online direktør for Bestseller koncernen.
Han mener at fremtiden hedder multi-channel retailing – eller sagt på almindelig dansk, at de fysiske og elektroniske butikker skal kombineres. Det kan f.eks. være en shop, hvor man kan købe online og afhente i butikken.
”Netop ved at skabe sammenhæng mellem butik og online butik, kan de store retailere få afgørende konkurrencefordele i forhold til deres kun online konkurrenter”, siger Kim Østergaard.
Han vurderer at butikskæderne bør udnytte deres fysiske butiksnet som det hemmelige våben i kampen mod Amazon og de andre store online-shops.
”Forbrugerne elsker at være i stand til at få deres produkt med det samme. De elsker at være i stand til at røre, føle og se det de lige nu ikke kan leve uden. De elsker også at være i stand til at returnere det nemt i butikken”, siger Kim Østergaard.
Han henviser til Storbritannien og USA, hvor Marks & Spencer, Tesco, Moosejaw og GAP har haft succes med at kombinere online-shops og fysiske butikker.
”Forbrugerne ønsker selv at kunne vælge den retail kanal de lige nu vil handle med – om formidagen vil de online handle fra arbejdet, om eftermiddagen i den fysiske butik på Strøget eller i centret og om aftenen tjekke op på ordrestatus og bonuspoint fra de to tidligere køb – og måske lige rette eller bestille returnering online fra en vare købt i butikken”, siger han.
Ifølge Kim Østergaard er det afledte fysiske salg – altså det salg i den fysiske butik, der opstår fordi kunden har set varen online – typisk fire-fem gange højere end det faktiske online-salg.
”Når dagen er omme handler det om at bringe gode produkter og godt købsmandsskab online – teknikken og de muligheder moderne kundeanalyse giver online vil altid kun være redskaber for at blive en endnu bedre købmand”, slutter han.