XML er blevet udråbt som det store universalmiddel til at skabe integration mellem virksomhedens it-systemer. Men det kniber stadig med den konkrete viden om XML hos de danske it-chefer. En ny undersøgelse blandt de største danske virksomheder, som er bestilt og betalt af det XML-fokuserede it-firma Software AG, viser at mange it-chefer har problemer med at definere teknologien.
En tredjedel (34,4 pct.) af it-cheferne svarede forkert, da de blev bedt om at definere den udbredte standard, mens 24,5 pct. gav en delvis rigtig beskrivelse og 41 pct. kunne levere en korrekt definition. Når de it-ansvarlige blev hjulpet med tre svarmuligheder, steg antallet af helt eller delvis korrekte svar fra 65,5 pct. til 72,5 pct.
Ifølge Software AG er konsekvensen af den ringe viden, at det store potentiale i standarden slet ikke udnyttes.
Den nye undersøgelse viser også, at 30 pct. af de it-ansvarlige i detailbranchen og i industrien afviser at implementere XML i fremtiden. Den lave interesse for XML kan skyldes, at mange stadig benytter EDI-standarden og ikke er parat til at erstatte den.
»Den lave XML-tilslutning i visse brancher kan muligvis forklares ud fra, at XML endnu ikke er naturligt udvekslingsformat for alle standardsystemer. Man kan vel sammenligne det med, hvis man i 1991 spurgte, om man forventede at virksomheden skulle have en hjemmeside,« siger Thomas Hildebrandt, der er lektor ved IT-Universitetet.
Han er ikke bekymret over den lave kendskab til XML-teknologien hos danske virksomheder.
»Jeg tror ikke, at brugere af IT-systemer nødvendigvis vil være opmærksomme på, at udvekslingen foregår ved hjælp af XML, ligesom de færreste brugere er opmærksomme på, at teksten, de læser i deres e-mail, er overført vha. en ISO-standard,« siger Thomas Hildebrandt.