Ingen af de andre nordiske lande kan måle sig med Danmark når det gælder e-handel. Det fortæller en ny undersøgelse fra Posten Norden, som Post Danmark er en del af. Den er baseret på telefon-interviews med 4.600 personer i de fire nordiske lande og den tegner et tydeligt billede af, at Danmark ligger i spidsen.
Blandt danskerne er det 37 pct., der køber varer på nettet hver måned, mens det er 25 pct. af nordmændene, 22 pct. af svenskerne og kun 8 pct. af finnerne.
"Vi kan se, at selv i tider, hvor den generelle detailhandel har det svært på grund af lavkonjunkturen, så er der markant fremgang i e-handlen. Det viser, at der er et enormt potentiale i e-handlen, og nøglen til yderligere vækst ligger i høj grad hos e-handelsvirksomhederne selv. I undersøgelsen fremgår det, at e-handlerne vil have bedre funktionalitet på siderne og endnu flere informationer om de varer, de skal købe, hvis nethandlen skal gøres endnu mere attraktiv for dem," siger Carsten Dalbo, chef for logistik hos Post Danmark.
Den nordiske e-handel og postordrehandel er steget med 17 pct. i 2009 til 63,5 mia. kr. – i Danmark med 14 pct. til 17,3 mia. kr.
Hvis man kigger på hvor mange penge, der bruges på nettet, så ligger nordmændene i spidsen. Hver norsk forbruger har i gennemsnit e-handlet for 6.784 kr. i 2009. Bagefter følger danskerne, der i gennemsnit har handlet for 5.446 kr., finnerne for 4.445 kr., og svenskerne for 3.954 kr.
Tøj og hjemmeelektronik ligger på toppen af listen over de varegrupper, der handles mest online.