Sammenlign skyen med interne it-tjenester

Forskere er ved at udvikle en fælles metode til at beskrive it-services

Forskere er ved at udvikle en fælles metode til at beskrive it-services. Formålet er at gøre det muligt at sammenligne tjenester, så man f.eks. kan vælge mellem at lægge en service hos en cloud-udbyder eller køre den internt. CA støtter projektet og har produkter på vej, der skal udnytte standarden.Projektet hedder Service Measurement Index Framework (SMI). Bag det står to forskere fra Carnegie Mellon University, Jane Siegel og Jeff Perdue.

CA har oprettet webportalen Cloud Commons. Her kan man udveksle viden og erfaringer om cloud-tjenester, herunder beskrive dem ved hjælp af SMI.

SMI beskriver it-services ved hjælp af seks karakteristika: Kvalitet, agilitet, risiko, omkostninger, kapabilitet (funktioner) og sikkerhed.

I et blogindlæg skriver Jay Fry fra CA Technologies, at baggrunden for initiativet er, at folk på forretningssiden i virksomheder har et valg: De er ikke længere afhængige af at købe deres it-services hos it-afdelingen, de kan i mange tilfælde købe dem som SaaS- eller cloud-løsninger.

Det giver en udfordring for virksomhederne: Hvordan kan de sammenligne en intern service med en, der leveres af en ekstern udbyder?

Den sammenligning skal SMI gøre mulig.

I et andet blogindlæg beskriver han en ny rolle for it-funktionen: Den kan stå for at koordinere og lede en stribe af interne og eksterne it-services. Han betegner det som "manager of a supply chain of services."
Programmer til cloud

Det kræver imidlertid, at it-afdelingen ikke blot kan administrere de interne systemer, men også de eksterne. Til det formål har CA lanceret en såkaldt Cloud-Connected Management Suite.

Den består foreløbig af fire produkter.

* CA Cloud Insight vil benytte SMI til at beskrive interne og eksterne it-services.
* CA Cloud Compose er et visuelt værktøj til at opbygge og administrere cloud-tjenester ud fra standard-hardware.
* CA Cloud Optimize bruger SMI til at optimere udnyttelsen af interne og eksterne tjenester.
* CA Cloud Orchestrate giver kontrol over workflows og automatisering ud fra input fra de tre øvrige programmer.

Produkterne bygger på teknologi, som CA har fået gennem opkøbene af 3Tera, Oblicore og Cassatt.


Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS