Din mobiltelefon bliver genfødt som tysker på værkstedet

Parallelimporterede mobiltelefoner bliver nulstillet, når de skal repareres. Chikane mener netbutikker.

Danske mobilbutikker føler sig chikaneret af Nokia, Sony Ericsson og andre mobilproducenter. Det drejer sig om de mange danske mobilbutikker, som køber billige telefoner i andre lande og sælger videre til danskere. Undervejs har de danske butikker skiftet sprogindstillingerne ud, så de danske forbrugere modtager en billig mobil, der tilsynelandende er pæredansk.

Hvis uheldet er ude, og mobilen skal på værksted, må mobilbutikkerne dog igennem hele processen endnu engang. Værkstederne ændrer nemlig sprogindstillingerne tilbage til tysk, polsk, portugisisk eller hvor mobilen nu end oprindelig er købt.

Flere danske webbutikker, der køber deres telefoner uden for Danmark, kalder softwareændringen på værkstedet for en teknisk handelshindring eller en direkte chikane fra telefonproducenter som Sony Ericsson og Nokia, der angiveligt forsøger at tvinge webbutikkerne til at bruge de officielle salgskanaler.

"Jeg er rigtig træt af, at vi skal bruge penge og ressourcer på det. Jeg bruger ikke under 30.000 kroner om måneden på at sikre mig, at mine kunder får den rigtige information især i forbindelse med reparationer hos Nokia og Sony Ericsson. I gamle dage kunne vi sende navnet og adressen på kunden med til værkstedet, som så returnerede den direkte til kunden. Det kan vi ikke længere," forklarer direktør Thomas Schaltz fra Salgsbutikken.dk.

"Det er frustrerende at bruge så meget tid, på noget der burde være så enkelt. Vores kunder kan jo heller ikke forstå, at firmaerne kan være så gode til at lave telefoner, men at de så ikke kan lave en systemopdatering, der tager højde for sproget på de telefoner, der indleveres til reparation," siger Thomas Schaltz til ComON.

Det er ikke chikane men service
Men anklagen om chikane afvises hos teleselskaberne:

”Sådan skal det ikke opfattes. Når man tager en mobiltelefon ud af vores globale system, så svarer det jo til at sælge en pc, hvor der er lagt en uofficiel version af Windows på den. De butikker ved jo godt, at de sælger et produkt, som de selv har lavet om på,” siger repair manager hos Christian Olesen hos Sony Ericsson.

Også hos Nokia mener man, at kritikken er forfejlet.

”Det er ikke en strategi fra vores side for at chikanere parallelimporten. Det er simpelthen en nødvendighed i den måde hele vores servicesystem er bygget op på. Vi vil sikre, at vi giver kunden den rigtige softwarepakke og nyeste opdateringer,” siger Søren Enø, Care Manager hos Nokia.

Han henviser til, at telefoner fra fødslen afsendes fra Nokia med specielle produktkoder alt efter hvor i verden de skal sælges og hvilke teleselskaber, der skal sælge dem. Det er for eksempel standardindstillinger til mms og internet.

”Det er bestemt ikke nogen handelshindring fra vores side. Det er blot for at sikre en garanteret høj service for alle vores kunder. I de konkrete tilfælde kan jeg godt se, at det rammer lidt uheldigt, men det er en meget selektiv oplevelse,” siger Søren Enø.
Ifølge ham er parallelimporten en meget lille del af det samlede salg i Danmark.

”De her sager er en sjældenhed. Kunderne er selvfølgelig kede af, at det sker, og som ansvarlig får jeg det altid at vide, hvis en kunde er utilfreds, men i den tid jeg har været her, er det forbavsende få gange, jeg er blevet involveret,” siger Søren Enø, der påpeger, at kunderne skal henvende sig direkte til webbutikkerne, hvis de oplever sprogproblemer efter reparationer.

Nogle af butikkerne siger, at de er nødt til at hente deres telefoner i udlandet, fordi telefonerne er dyrere herhjemme og fordi de små webshops kommer bagerst i køen, når de nyeste telefoner sendes på markedet?

”Det passer ikke. Der er masser af muligheder for de små butikker i Danmark. Det er klart, at teleoperatørerne sidder på den største del af salget i Danmark, fordi markedet er bundet op på, at de giver tilskud. Men der er lige adgang til telefoner hos de større distributører som Brightpoint, Milcom og 20:20 Mobil. Så der er konkurrence i Danmark. Argumentet med at telefonerne er dyrere herhjemme hører vi ofte fra netbutikkerne, men det hænger mere sammen med, at de er vant til at købe deres varerpartier rundt omkring i Europa, hvor distributører måske er ved at brænde inde med telfoner og sælger dem til underpris,” siger Søren Enø.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere