Flere besatte Mærsk-domæner

Mærsk har netop vundet 12 besatte domæner tilbage. Men den samme besætter har faktisk dobbelt så mange domæner, der krænker Mærsks varemærke.

Den 5. maj vandt Mærsk retten til 12 domæner, som en besætter ved navn Bich Vy Le Ngoc havde købt med det formål at sælge dem. Men Mærsk vandt altså retten til domænerne ved en såkaldt UDRP-sag ved det internationale WIPO-nævn.

Men nu kommer det frem, at den selv samme besætter har registret 12 andre domæner, der krænker Mærsks varemærke. Faktisk er det de samme 12 domæner, blot med .info i stedet for .com.

»Vi blev opmærksomme på de 12 besatte domæner ved, at de var sat til salg på en hjemmeside, vi er først blevet opmærksomme på de andre domæner nu,« siger informationsmedarbejder i Mærsk, Peter Beck-Bang til ComON.

Det er den skandinaviske udviklingschef for online sikkerhedsfirmaet MarkMonitor, der opdaget de besatte .info-domæner. Han brugte MarkMonitors specielle »omvendte whois«-funktion, kaldet »reverse whois«.

»Jeg lavede en reverse whois på besætterens emailadresse, og derved fandt jeg dobbelt så mange domænenavne, der krænker Mærsks varemærke, som altså er registreret af samme person,« siger han til ComON.

Han forklarer, at det er ærgerligt for Mærsk, da man skal igennem endnu en UDRP-sag, og det vil Peter Beck-Bang da heller ikke nægte.

»Vi reagerer på en eller anden måde, det er jo noget nemmere nu, hvor vi har vundet en sag,« siger han.

Jean-Jacques Wulff forklarer, at man, for de penge en ekstra UDRP-sag koster, kunne have registreret 100 domænenavne og have haft dem i fem år. Han anbefaler Mærsk og deres domænepartner at være mere omhyggelige inden den næste eventuelle UDRP-sag.

»Inden de går i gang med den næste UDRP-sag, skal de arbejde tættere sammen med deres domænepartner og gå i dybden og undersøge det rigtig grundigt og sørge for at få alle domæner med,« siger han.

»Man skal forvente af sin partner, at vedkommende benytter sig af den teknologi, der findes i dag.«

Han er enig i, at det er lettere at få domænerne tilbage, når de en gang har bevist den onde tro.
Ifølge ham virker det som om, UDRP-sagen er blevet forhastet, men han understreger stadig det vigtige i, at Mærsk vælger at føre en sådan sag i stedet for at købe domænerne af besætteren.

»Det signalerer, at Mærsk ikke køber domæner tilbage fra domænebesættere, og det er et vigtigt signal at sende. Domænebesætterne snakker sammen, og hvis en har fået solgt et Mærsk-domæne til Mærsk øger det interessen blandt besætterne for Mærsk-domæner,« siger han.

En UDRP-sag koster ifølge Jean-Jacques Wulff cirka 50.000 kroner, og den sag, som Mærsk netop har vundet, tog lidt over tre måneder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S