Spam koster 20 milliarder om året

Uønskede reklamer i indbakken koster hvert år europæiske virksomheder 20 milliarder kroner.

Ifølge en undersøgelse fra Ferris Research er uønskede reklame-mails - spam - et alvorligt problem, som koster både amerikanske og europæiske virksomheder voldsomt mange penge. Undersøgelsen konkluderer at spam hvert år koster europæiske virksomheder 2,5 milliarder dollar - omkring 20 milliarder kroner.

Marten Nelson, der er analytiker hos Ferris Research, siger til den amerikanske brancheavis CRN at selv om det meste spam slettes på et sekund, så er der enkelte personer der føler sig fristet til at åbne for spam-mailen - og det koster tid. Ligeledes tager det tid at genfinde legitime mails, som er blevet ofre for spam-filtre.

Og de europæiske virksomheder slipper endda billigere end de amerikanske. I USA koster spam hvert år virksomhederne 8,9 milliarder dollar - mere end 70 milliarder kroner.

Med udgangspunkt i, at det tager 4,4 sekunder at håndtere en enkelt mail, koster spam de amerikanske virksomheder omkring 32 milliarder kroner hvert år, skrives det i undersøgelsen. Hertil kommer udgifter til kraftigere servere og mere båndbredde til at håndtere den øgede mængde elektronisk post. En udgift som løber op i næsten 30 milliarder kroner årligt. De resterende 8 milliarder bruges ifølge undersøgelsen på hjælp og support til frustrerede brugere.

Undersøgelsen forudsiger at spam-problemet vil stige endnu mere i Europa, hvor mobiltelefonen og SMS-kulturen virkelig er slået igennem. Fremover vil megen spam komme via tekstbeskeder på mobiltelefonen.

Læses lige nu

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S