Googles adMob-chef skoser Apple

Apples nye regler skader udviklere og brugere, siger stifteren af adMob.

adMobs stifter, Omar Hamoui, anklager Apple for at lave vilkår, der skader innovationen.

Annoncefirmaets kritik kommer, efter Apple har indført nye regler for applikationsudviklere til styresystemet iOS 4, der i praksis ser ud til at ville holde konkurrenten Googles nyerhvervede annoncefirma, adMob, væk fra den populære smartphone.

adMob - som Google købte for blot et par uger siden - viser omtrent en trejdedel af firmaets annoncer på iPhone-telefoner. Også Apple har gjort sig milliardinvesteringer for at komme ind på markedet for reklamer til mobiltelefonen. Det er dog ikke blot Google, der taber på Apples nye regler, mener Omar Hamoui.

"Lad os skære det ud i pap. Denne ændring er ikke i brugernes eller udviklernes interesse," siger han i et blogindlæg på firmabloggen.

"I teknologiens og innovationens historier er det klart, at konkurrence skaber det bedste resultat. Kunstige barriere mod konkurrence skader brugere og udviklere og - i det lange løb - fryser den teknologiske udvikling," mener han.

Helt præcist mener han, at Apples nye regler vil gøre det vanskeligere for udviklere at tjene penge på deres applikationer. Specielt lavbudget apps og gratis applikationer lever af annonceindtægter, siger han. Skaden sker, hvis Apple rent faktisk fører deres angivelige planer ud i livet og lukker Googles reklamefirma ude fra app-markedet, siger han.

Til at starte med forbød Apples nye brugsaftale for udviklerne, at data angående brugernes anvendelse af applikationer kan blive sendt til andre analysefirmaer, der hjælper firmaer med at målrette deres reklamer.

Dette udkast til nye regler var dog problematiske. Nu er nye regler kommet, og de forhindrer i praksis Google fra at sælge annoncer på iPhones, har bloggeren Peter Kafka på Mediamemo bidt mærke i.

De nye regler siger, at data kun kan blice sendt til "en uafhængig reklameserviceyder, hvis primære forretning er at sælge mobilreklamer", står der. Det skal være et firma, der ikke er tilknyttet med en "udvikler eller distributør af mobilt udstyr eller mobile operationssystemer."

Google, der nu ejer adMob, står bag både mobilen Nexus One og styresystemet Android. Det ser derfor ud til, at Apple forsøger at hindre Google i at indhente data om brugen af applikationer. Det er ellers essensen af Googles reklameforretning at analysere sig frem til præcist målrettede reklamer.

Apple har ifølge Reuters endnu ikke kommenteret kritikken.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S