EU-landene skal gøre mere for at bekæmpe spam

EU-kommisionen kræver nu en forbedret indsats mod spam. I starten af næste år vil kommisionen komme med et lovforslag .

Omkring ni ud af 10 e-mails i dag er spam. Det er alt for meget, og nu skal EU-landene gøre mere for at bekæmpe spam og skadelige programmer. Det konkluderer EU-kommissionen i en ny rapport.

I starten af næste år vil EU-kommissionen komme med lovforslag, som vil skærpe reglerne for sikkerhed og beskyttelse af privatlivets fred inden for kommunikationssektoren. Kommissionen vil også fremlægge en politik om internetkriminalitet. Det fremgår af en såkaldt »meddelelse« om bekæmpelsen af spam, spyware og skadelig software, skriver DK-Cert.

Ifølge meddelelsen kan en indsats mod spam betale sig. Blandt andet er Finland gået fra 80 procent til 30 procent takket være obligatorisk filtrering. Det handler dog om at prioritere, mener kommisionen, som anbefaler, at landene giver problemet højere prioritet.

De skal især sigte på at ramme professionelle spam-afsendere, phishing-svindlere og dem, der udbreder spyware og andre skadelige programmer.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil