Over 60 procent af de klager over teleselskaber som Forbrugerinformationen modtog i årets første fire måneder var rettet mod selskaberne Tiscali og Telia.
41,9 procent af de 310 forbrugere der klagede deres nød var Telia-kunder, mens 18,7 procent havde abonnement hos Tiscali.
Det er primært uberettigede internetregninger, rykkere og trusler om incasso fra Tiscali, som får kunderne til at søge hjælp hos Forbrugerinformationen. Desuden er firmaet næsten umuligt at komme i kontakt med og når man kommer igen, så sker der ofte alligevel ikke noget. Endelig beretter Tiscali-kunderne også om at ADSL-abonnementerne ikke virker eller er langsommere end et modem. Det har ført til flere hadesider på internettet mod Tiscali.
»Ingen ting fungerer i det firma set med kundeøjne. Man kunne lige så godt sende et brev til Teheran som at prøve at kontakte Tiscali,« siger Inge Norus, leder af Forbrugerinformationens telefonrådgivning.
Tiscalis direktør Lis Lysholm lover at firmaet om tre måneder er langt bedre end de er i dag, men lige så gode som TDC forventer de ikke at blive.
TDC og Sonofon er nemlig teleklassens duksedrenge. Selvom de har henholdsvis 30 og 8 gange så mange kunder som Tiscali, så har TDC kun 0,8 klager per 100.000 telekunder og Sonofon 1,0 klager per 100.000 telekunder. Tiscali har derimod 34,4 klager per 100.000 kunder og lægger dermed absolut i spidsen, med Telia på en andenplads med 19,4 klager.
Det er dog ikke kun Telia og Tiscali der er kommet på Forbrugerinformationens sorte liste. Orange overhaler således de to selskaber i disciplinen ikke at svare på forbrugernes klager. Ved næsten 40 procent af klagerne til Orange hører forbrugerne ikke en lyd, mens Tiscali og Telia kommer ind på anden og tredjepladsen i denne disciplin.
De to lavprisselskaber CBB Mobil og Telmore opfører sig næsten endnu mere eksemplariske end TDC og Sonofon. Selskaberne reagerer simpelthen på alle kundernes klager og har henholdsvis 1,3 og 1,5 klager per 100.000 abonnementer.