Fantasifulde reklamer på Facebook er så fantasifulde, at de bryder loven.
Det mener Forbrugerrådet og Forbrugerombudsmanden.
De kritiserede reklamer er af den type, hvor brugerne opfordres til at tippe deres venner om en tjeneste. Som tak for at hjælpe med at finde nye brugere så optjener de hjælpende brugere point. Point som de kan bruge til at købe forskellige varer med.
Det er for eksempel hjemmesider som FreeMakeUp.dk og Gratis-mode.dk, der har fået stor udbredelse ved at oprette sider på Facebook.
»Vi har rigtig mange glade brugere, som vi gerne vil give en mulighed for at brede det gode budskab ud. Vi synes, det er helt fair, at brugerne får belønning for at hjælpe os med dette,« siger Morten Petersen fra Starfly Media, der driver Gratis-mode.dk, til Morgenavisen Jylland-Posten.
Men det han har altså ikke ret i, hvis man spørger Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet.
Selve funktionen: "tip-en-ven" er ikke ulovlig. Men når der sker en belønning eller direkte opfordring for at bruge den, så kommer firmaerne i clinch med loven.
Hos Forbrugerrådet kalder man det en omgåelse af markedsføringslovens bestemmelser om spam, at man får forbrugerne til at være "stik-i-rend-dreng".
Forbrugerombudsmandens kontor vil ikke tage stilling til de aktuelle sager, men siger: "I det omfang, man belønner eller opfordrer brugere til at tippe en ven, anser vi det generelt som ulovligt".
Der er ikke startet nogen klagesag mod de pågældende sider endnu. Over for avisen giver flere af firmaerne dog udtryk for, at de selv vil undersøge, om der reelt sker noget ulovligt i rekrutteringsforløbet.