Oracle og Cisco har netop offentliggjort en undersøgelse af europæiske virksomheders "parathed" til fremtidens digitale markedsplads. Analysen kortlægger europæiske virksomheders forberedelser til en verden med Internet og netværk og omfatter interviews med 2.500 europæiske chefer i virksomheder med over 500 ansatte.
Undersøgelsen viser bl.a., at Danmark klarer sig dårligere end de andre nordiske lande på Internet, og danske virksomheders ambitioner på Internet halter alvorligt efter konkurrenterne i udlandet. Til gengæld står Danmark ikke dårligere, end at det stadig er muligt at lægge kursen om og nå op i den absolutte Internet-top i Europa. Det store problem synes at være viljen til at gøre noget ved sagen.
Analysen viser nemlig også, at 20 pct. af de danske virksomheder mener, at Internet vil påvirke deres forretningsområde i betydelig grad, men har ikke planer om at gøre noget konkret ved det.
Danske virksomheder vil gerne bruge Internet som en salgskanal, der kan give konkurrencefordele. Men Danmark er kun på en 7. plads i Europa og vil allerede næste år være nr. 8 målt på brugen af Internet som salgskanal.
Mange virksomheder er desuden usikre på sikkerheden på Internet. I kommunikationssektoren alene føler 48 pct. af virksomhederne, at sikkerheden er for lav, mod 39 pct. i gennemsnit i Europa.
Som en iøjnefaldende konklusion for Europa som helhed viser analysen i øvrigt, at man især inden for detailhandelen har svært ved at vænne sig til de grænseoverskridende aspekter i Internet og e-handel. Således fokuserer mange virksomheder stadig på det lokale marked og anser resten af EU som mindre vigtig.
Som opfølgning på analysen har Oracle og Cisco præsenteret et omfattende on-line værktøj, hvor virksomheder efter en nøje gennemgang kan måle deres konkrete parathed i forhold til Internet. Ligeledes kan de måle deres nuværende position direkte i forhold til gennemsnittet i Europa inden for deres egen branche.