Din vægt afgør hvor længe du må spille

Et nyt Microsoft-patent beskriver en metode til at begrænse den tid du må spille hvis du f.eks. er overvægtig.

Microsoft registrerer hvert år tusindvis af nye patenter, men det nye patent med titlen Avatar individualized by physical characteristic er alligevel blandt de mere usædvanlige. Patentet beskriver en avatar-generator til virtuelle miljøer som tilpasser spilfigurens udseende til spillerens fysiske egenskaber i den virtuelle verden. Hvis du er høj og slank, får du altså en høj og slank avatar.

Men ikke nok med det. Avataren skal også kobles med data om spillerens sundhedstilstand, som f.eks. kan hentes fra sundhedsdatabaser, et smart card eller en real-time sensor, der f.eks. måler blodtryk. Det skal så bruges til at begrænse den tid du må spille. Så hvis du f.eks. er overvægtig, får du måske kun lov til at spille i 10 minutter, før programmet sender dig ud på en løbetur og måler på dit blodtryk, om du har fået den nødvendige motion.

Her er Microsofts egen beskrivelse af patentet på originalsproget:

”An avatar generator for a virtual environment reflects a physiological characteristic of the user, injecting a degree of reality into the capabilities or appearance. Thereby, many of the incentives of the real world are replicated in a virtual environment. Physiological data that reflect a degree of health of the real person can be linked to rewards of capabilities of a gaming avatar, an amount of time budgeted to play, or a visible indication. Thereby, people are encouraged to exercise. Physiological data that reflect the health and perhaps also mood also improve social interaction in virtual environments,” og Microsoft tilføjer at det også kan føre nye sociale muligheder i virtuelle verdener:

”People seeking to meet and become acquainted with particular types of people are not thwarted by the artificiality of avatars. The physiological data can be gleaned from a third party health data collection repository, a healthcare smart card, a real-time physiological sensor (e.g., blood pressure, heart rate, blood glucose, peak flow, pedometer, etc.)”

Man kunne forestille sig at teknologien skal indgå i det kommende Projekt Natal til Xbox, hvor et kamera filmer spillerens bevægelser og omsætter dem til styresignaler til spillet, men det er ikke bekræftet fra Microsofts side. Natal ventes på markedet til næste år.
 

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S