Sådan vil Twitter tjene penge

Twitter har en ny plan for, hvordan selskabet skal tjene penge.

Indtil nu har Twitter ikke ønsket at tale om penge, men nu har selskabet løftet lidt af sløret for, hvordan man har tænkt sig at opbygge en fornuftig forretning omkring den populære mikroblogging-tjeneste. Det skriver New York Times.

”Vi mener at vi har knækket koden til en ny form for annoncering – annoncering der starter som organisk indhold,” sagde Twitter-direktør Dick Costolo tirsdag på Mixx konferencen i New York.

Twitter satser blandt andet på betalte tweets, hvor annoncører kan betalte for at Twitter skaffer abonnenter (followers) til deres nyhedsstrøm ved at anbefale den pågældende tweet i søgeresultaterne.

Internet-tjenesten foreslår automatisk hvilke tweets den enkelte bruger bør følge, baseret på dennes interesser, og nu kommer der altså også ”købte anbefalinger”, hvor virksomheder kan betale for at få deres tweet fremhævet.

Dick Costolo mener at det er mere effektivt end almindelige annoncer, fordi annoncørerne kan bruge deres tweet til at holde kunderne informeret løbende om nye tilbud og produkter – og fordi det er frivilligt for brugerne, om man ønsker at modtage informationerne.

Twitter har allerede eksperimenteret i mindre skala med betalte annoncer og indtil videre har omkring 40 virksomheder købt annoncer hos tjenesten. Det er blandt andet Starbucks og Virgin America.

Men Costolo forventer at der vil være hundredvis af annoncører på Twitter inden årets udgang, og han regner med en annonce-omsætning i millionklassen.

Twitter vil også udvikle en nyt annoncesystem rettet mod små virksomheder, som skal gøre det lettere for dem at indrykke annoncer og hente statistik om, hvor mange brugere der har klikket på dem.

Costolo kunne også fortæller, at Twitter nu har 160 millioner brugere og der kommer 370.000 nye brugere til hver dag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere