FDIH og Boston Consulting Group præsenterede torsdag en af de hidtil største undersøgelser om e-handel i Norden. I 1998 og 1999 har BCG undersøgt de amerikanske e-handlende, og det danner baggrund for en interessant benchmarking af de to førende e-handelsområder i verden.
"Vi er utrolig glade for at vi nu får en solid undersøgelse af e-handels virksomhedernes situation i Danmark og i Norden. Undersøgelsen dækker over 90% af udbuddet og er gennemført af e-handelseksperter, som ovenikøbet har været ude i virksomhederne og interviewe de digitale købmænd. Denne undersøgelse kan derfor bruges dels til at beskrive en række forhold omkring udviklingen indenfor e-handel, og dels til at benchmarke os overfor USA og resten af Europa", siger Gert Birnbacher, formand for FDIH.
"Undersøgelsen bekræfter en række velkendte dogmer. Den viser, at Norden generelt følger lige i hælende på USA, hvad e-handel angår. Og den viser desværre også, at de danske virksomheder har svært ved at følge med. Danmark ligger i bunden, og de danske virksomheder har kun 11% af den digitale omsætning i Norden, mens Sverige, Finland og Norge har hhv. 59%, 16% og 14%", siger Gert Birnbacher og fortsætter:
"Desværre viser undersøgelsen også, at de nordiske lande ikke kan overføre deres IT-forspring i form af en større internet-penetration over til e-handel. Selvom vi har 20% flere computere tilkoblet til Nettet, er vi 1-1,5 år bagefter den amerikanske udvikling. Omsat til tørre tal kan vi se, at de i USA sælger 1,2% af hele vareomsætningen i BtC over nettet, mens vi i Norden kun er nået op på 0,4%. Der er ganske enkelt ikke en automatik mellem IT-niveau og e-niveau".
Gert Birnbacher advarer dog samtidig om, at man selvfølgelig heller ikke kan slutte modsætningsvist, at IT-modenhed i virksomheder og befolkning ingen betydning har.
"Rapporten viser, at de nye Internet-virksomheder, så som Boxman mv., har stor succes. Disse virksomheder - som ikke fandtes for 3 år siden - har taget 35% af hele e-markedet i Norden. Dette tal svarer til de amerikanske erfaringer, hvor de gamle virksomheder på samme måde presses af de nye dot.com virksomheder. Undersøgelsen viser, at der er forskel i angrebsmåden mellem rene e-handelsvirksomheder og de etablerede virksomheder. Sidstnævnte har analoge salgskanaler, som de digitale salgskanaler skal tage hensyn til", uddyber Gert Birnbacher.
"Vi vil nu i FDIH studere planen nøjere sammen med vores medlemmer, og på denne baggrund give regeringen et par gode råd om, hvad der bør gøres, for at Danmark kommer tilbage i det nordiske førerfelt", afslutter Gert Birnbacher.