For hver fem kroner omsat af musikbranchen kommer de fire fra den analoge salgsmodel med gammeldags cd'er og lp'er eller indtægter fra koncerter. Kun cirka 20 procent af omsætningen henter pladeselskaberne fra digitalt salg.
Det fremgår af IFPIs nye rapport, "Recording Industry In Numbers 2009".
Det digitale salg af musik voksede til gengæld med hele 24,1 procent, men stadigvæk er det traditionelle, analoge musiksalg, hvor cd'er og lp'er langes over disken eller sælges over postordre på nettet, den altdominerende indtægtskilde for verdens pladeselskaber.
Det samlede salg viste en nedgang på knap ti procent i forhold til året før.
Det trend mener IFPI, at man kan takke fildeling og ulovlige downloads for - på trods af, at flere videnskabelige undersøgelser enten har sået tvivl om sammenhængen mellem ulovlig fildeling og mængden af lovligt salg, eller lige frem dokumenteret, at det lovlige salg af digital musik snarere styrkes af filederne.
Musikbranchen kunne dog selv gøre mere for at få folk til at købe lovlig musik på nettet i stedet for at hente ulovlige kopier. Det siger Søren Tvilsted, der er tidligere musikchef i TDC og manden bag selskabets Play-tjeneste.
"Koda har oplyst, at der totalt findes 35 millioner numre. Men de lovlige musikbutikker på nettet har kun lidt mere end en tiendedel af det antal," siger han til ComON.
Han peger på, at der findes mange eksempler på populær musik, som ikke kan købes på nettet på grund af rettighedsmæssige begrænsninger:
"Mig bekendt, er Beatles ikke tilgængelig fordi rettighedshaverne ikke kan blive enige om rettighederne, og det er samme historie med Dodo and the Dodos tidligere udgivelser. Shubidua var tidligere på nettet, men så kom der nye rettighedshavere, og nu kan man ikke længere finde dem på nettet i lovlig udgave, og et nummer som støttesangen "Selv en dråbe" med mange forskellige kunstnere kan heller ikke findes", siger Søren Tvilsted.
Han bemærker, at de fleste numre, som ikke findes i lovlig udgave, sagtens kan findes i ulovlig udgave.
"Jeg ved godt, at det mest populære musik kan findes, men der er stadig rigtig meget, der mangler på de lovlige tjenester - som man i stedet kan finde på Pirate Bay."
"Musikbranchen har med tjenester som TDC Play fjernet barrieren omkring betaling af musikken, men kunderne efterspørger også adgang til al musik, og lovlig adgang til musikken, tror jeg, er et bedre middel til bekæmpelse af pirateri end for eksempel et piratnævn," siger Søren Tvilsted.
Hos KODA bekræfter man, at der samlet findes cirka 35 millioner registrerede værker i organisationens database.
Hovedparten er dog ikke musiknumre i gængs forstand, men jingles og tilsvarende begrænsede kompositioner som for eksempel underlægningsmusik.
En måske bedre indikator kommer fra NCB, som ifølge IFPI Danmark registrerer de indspilninger, som pladeselskaber har gjort tilgængelige gennem tiden. Her har man cirka 10 millioner tracks registreret i søgebasen. Og i den internationale søgebase, der benyttes til identifikation af tracks på internettet i antipiratsammenhænge har man cirka 14 millioner tracks.
Til sammenligning rummer TDCs Play under 3 millioner tracks.
Sammenligner man det lovlige udbud med det noget større ulovlige udbud, synes det altså stadigt at ligge fast, at musikbranchens rettighedshavere ikke udnytter det fulde potentiale på nettet.
Tendensen for det digitale salg er nemlig klar nok, ifølge IFPI-rapporten: Det digitale salg udgjorde to procent af det samlede salg i 2004. I 2007 var andelen vokset til 15 procent, og sidste år nåede den altså op på 21 procent.