Spilfigurer skal opføre sig som mennesker

Den næste generation af kunstig intelligens i spil præsenteres i København.

I de kommede dage mødes forskere og spileksperter på IT-universitetet i København til en konference om kunstig intelligens i computerspil. IEEE-konferencen Computational Intelligence and Games holdes den 18.-21. august og samler forskere fra hele verden til foredrag, paneldiskussioner og konkurrencer.

En af dysterne, ”the 2k Botprize”, lader menneskelige spillere kæmpe mod både andre mennesker og bots. De kunstigt intelligente bots skal forsøge at opføre sig så menneskeligt som muligt. Vinderen er den bot, der bedst overbeviser de menneskelige dommere om, at den er et menneske, og vil modtage 7.000 australske dollars.

"Spørgsmålet her er, om en computer kan opføre sig med så åbenlys forstand og intelligens, at folk vil tro, at den er et menneske. Sådan en evne ville indeholde store fordele, ikke kun for computerspil, men også indenfor robot- og webteknologi," siger Georgios Yannakakis, som er lektor ved universitetet og medarrangør af konferencen.

Men det handler ikke kun om at gøre spilfigurerne mere intelligente. En anden konkurrence handler om automatisk dannelse af levels til det klassiske platformspil Super Mario Bros. Her skal spillet være i stand til at skabe baner baseret på den individuelle spillestil. Man køber altså ikke et færdigt spil, men et program, som tilpasser sig dynamisk til spilleren.

"Jeg tror, at 95 pct. af alle under 40 år har spillet Super Mario Bros på et tidspunkt i deres liv, så det er dejligt at arbejde med så velkendt et spil. Men folk er meget forskellige – nogle er meget bedre spillere end andre, og folks fokuserer på forskellige ting, når de spiller. Derfor er det uhyre vigtigt, at spillet tilpasser sig den måde, du spiller på. Dette er en ny og meget fascinerende forskningsidé," siger adjunkt Julian Togelius.

På konferencen skal forskerne også diskutere nye teknikker, baseret på automatisk analyse af spillestilen hos koreanske storspillere, til at spille strategispil som Starcraft. Og en stor del af forskningen kan også bruges til andet end spil.

"Mange af de problemer, man finder i computerspil, er kognitivt meget lig problemer fra den virkelige verden, og dermed kan forskning om, hvordan man bedst spiller et computerspil, oversættes til nye resultater indenfor f.eks. ingeniør- eller psykologifaget. Kunstig intelligens, som kan køre en bil i et racerspil, kan f.eks. være brugbar i forhold til at køre bil i den virkelige verden," siger Julian Togelius

Konferencen kan følges via live streaming på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere