3G-kunder kan bindes i 12 måneder

Konkurrencestyrelsen har givet 3G-mobilselskaberne lov til at binde kunderne i 12 måneder mod normalt seks måneder. Det skal være med til at fremme 3G-teknologiens udbredelse.

Fremover kan udbyderne af 3G-telefoni binde kunderne i 12 måneder, når de køber en 3G-telefon. Dermed bliver den tid, der skal gå før kunderne kan få "låst" telefonen op og bruge den i forbindelse med et abonnement hos en anden teleudbyder, dobbelt så lang på 3G-telefoner som på almindelige GSM-mobiltelefoner.

Det er Konkurrencestyrelsen, der på baggrund af en ansøgning fra teleselskabet 3, har givet grønt lys til den længere bindingsperiode.

Styrelsen lægger vægt på, at bindingsperioden på 3G-telefoner som hovedregel er 12 måneder i de andre europæiske lande, der har bindingsperioder, og at en lang bindingsperiode i de andre lande har været med til at fremme udbredelsen af 3G-teknologien.

Med en lang bindingsperiode øges selskabernes mulighed for at tjene penge på det almindelige forbrug i bindingsperioden. Det vil tilskynde 3G-udbyderne til at øge tilskuddene ved køb af 3G-telefoner, mener Konkurrencestyrelsen.

Resultatet af den længere bindingsperiode skulle derfor gerne blive, at 3G-teknologien bliver hurtigere udbredt og konkurrencen med de traditionelle mobiltelefoner bliver skærpet.

Konkurrencestyrelsens tilladelse til 12 måneders binding er givet under forudsætning af, at kunderne fortsat også kan erhverve 3G-telefoner uden at skulle binde sig for en bestemt periode. Samtidig skal selskaberne skilte klart og tydeligt om vilkårene for bindingsperioden, herunder muligheden for at få låst telefonen op i bindingsperioden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere