Posten vælger Oracle trods kritik

Flere grunde til at de bliver, vurderer analytiker.

Posten Norden har alligevel valgt Oracle som leverandør af database-it.

I december flegnede Post Danmark ellers offentligt over Oracles måde at behandle sine kunder på. Posten kritiserede et krav fra Oracle om ekstrabetaling i forbindelse med fusionen mellem Post Danmark og firmaets svenske pendant. Posten truede endda offentligt med at vælge andre leverandører.

»Vi har sammenlagt i Danmark og Sverige købt Oracle-licenser for et trecifret millionbeløb gennem årene, og som tak for den investering har vi modtaget en ekstraregning fra Oracle på et tocifret millionbeløb,« sagde  chef for it-drift i Posten Norden AB, Michael Ørnø, dengang til Version2.

Nu er tonen en helt anden. Ifølge en pressemeddelse udsendt at Oracle er Posten nu ligefrem blevet glad for Oracles licenspolitik:

”Vi er meget tilfredse med at have fundet en for begge parter tilfredsstillende løsning vedrørende licenser. Aftalen med Oracle giver os den ønskede fleksibilitet i forhold til den nye organisation og de nye opgaver, som vi står overfor. Aftalen ruster os samtidig til i endnu højere grad at realisere synergieffekter og opnå de omkostningsreduktioner, vi ønsker”, siger Joss Delissen, Chief Information Officer for Posten Norden AB.

Posten køber endda nye databaseprodukter hos Oracle. Postselskabet har udover at beholde dets licenser til databaseproduktet 11g valgt at investere i Oracle Diagnostics Pack, der hører til 11g-produktsættet.

En selvstændig analytiker, it-konsulent Herbert Nathan, kan umiddelbart se tre potentielle forklaringer på, hvorfor Posten har valgt Oracle trods licenskritikken.

Han kender ikke den specifikke sag, men han vil for det første vurdere, at Oracle simpelthen har et produkt, der passer til postselskabets behov.

Dernæst påpeger han, at det kan være meget vanskeligt for en virksomhed at skifte it-leverandør på store komplicerede løsninger som et database-produkt.

"Det er en kompliceret løsning, så det er ikke noget, man bare lige skifter ud," siger Herbert Nathan.

En helt tredje forklaring kan være, at Posten har haft succes med at presse Oracle ned i pris.

"Et tredje argument for at blive, kan være, at det er lykkedes dem at forhandle sig frem til en ny pris," siger Herbert Nathan.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil