Artikel top billede

Fupkampagne lokker danske Facebook-brugere

Tusindvis af danske Facebook-brugere er blevet snydt til at gå med i fupkampagne.

Sikkerhedsfirmaet CSIS advarer nu om en såkaldt Likejacking-kampagne på Facebook, hvor målet er at lokke almindelige brugere til at klikke på ”Synes godt om” knappen. I modsætning til mange andre fupkampagner på Facebook, er denne aktion udformet på dansk. Det er måske forklaringen på at mere end 100.000 danske Facebook-brugere er faldet for tricket og har valgt at ”synes godt om” fupkampagnen i de seneste dage.

Kampagnen spreder en statusbesked med følgende tekst: ”Denne pige blevet ramt af en bil med 100 kmt fordi hendes venner ville lave sjov med hende se den triste video ved at klikke ovenover”

Hvis du ser du en statusbesked fra en ven eller bekendt på Facebook med denne tekst, så er det fordi din Facebook ven har ladet sig lokke og klikket på "synes godt om" knappen der er knyttet til aktionen.

"Denne type kampagner, der med lethed opnår en masse "fans" på kort tid, er dybt bekymrende. En ting er at Likejacking kampagner som denne primært anvendes til at lokke trafik til skumle websider og derigennem tilbyder konkurrencer og alskens tvivlsomme reklamer, men værre er hvad der sker den dag en af disse rent faktisk bliver viral, altså leverer skadelig kode til brugeren," siger it-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra CSIS.

Et klik på linket i Facebook-beskeden fører brugeren til en anden Facebook-side, der opfordrer til at klikke på ”Synes godt om” for at se videoen. Hvis du accepterer dette, bliver du flyttet over på en ekstern webside, hvor bagmanden tilsyneladende tjener på trafikken. Her vises vilkårlige reklamer.

CSIS anbefaler at forholde sig kritisk til alle links - også på Facebook. Er uheldet ude bør du fjerne den status besked, som denne kampagne automatisk har postet på Facebook væggen, og som derved er blevet delt mellem venner og bekendte. Dernæst bør du slette den pågældende applikation under funktionen "Mine applikationer" og orientere dine venner om problemet.

Likejacking er en særlig form for fup, hvor almindelige Facebook brugere skal lokkes til at klikke på en "synes godt om" knap knyttet til en specific kampagne. Ved at gøre dette kommer brugeren, ofte uden at vide det, til at poste samme besked videre til venner og bekendte. På den måde er "likejacking" en slags "social orm" der med lidt hjælp fra uforsigtige brugere spreder sig på Facebook.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere