Jubii vil ikke længere deltage i de fælles målinger for den kommercielle danske internet-trafik som foretages hos FDIM (Foreningen af Danske InternetMedier). Jubiis udmelding er en reaktion på organisationens omlægning af de interne regler for optælling.
Internet-portalen mener at tallenes sammenligningsgrundlag forsvinder efter regelændringen, fordi kravene til væsentlige faktorer udvandes. Jubii kritiserer bl.a., at der ikke længere er krav til, at de talte sider skal være hentet frivilligt af brugeren.
»Det må være klart for enhver, at der ikke længere er tale om et retvisende billede, når f.eks. fejltastninger i adresselinjen automatisk tæller med i trafikken hos ét enkelt websted, der i kraft af en dominans på browsermarkedet modtager 95% af fejltrafikken. Samtidig åbner de nye regler mulighed for, at man kan tælle sider, på hvilke man ikke selv er den egentlige indholdsleverandør. Det betyder til sammen, at tallet bliver værdiløst for annoncører, mediebureauer og markedsanalytikere, da sammenligning ikke længere er praktisk mulig,« siger Martin Thorborg fra Jubii.
Samtidig trækker Jubii sig ud af alt udvalgs- og bestyrelsesarbejde i FDIM, men forbliver i opsigelsesperioden foreløbig i organisationen som menigt medlem.