Forbrugerportalen Trustpilot gik online i denne uge med stor mediebevågenhed til følge. Konceptet har både fået ris og ros fra flere sider. En af bekymringerne gik på, om konkurrenter og kværulanter kan bruge hjemmesiden til at ødelægge en virksomheds ry.
Den bekymring vil Trustpilot nu til livs.
I Trustpilots seneste nyhedsbrev gør direktør Peter H. Mühlmann det klart, at der skal ske forbedringer med teknikken bag Trustpilot.dk.
Der tilføjes flere parametre som leveringstid og kundeservice, og de vurderinger, der er mest omhyggelige og for eksempel indeholder længere beskrivelser, får mest betydning i den samlede vurdering. Det samme gør bedømmelser, som mange brugere finder interessante.
Men der indføres også stikprøvekontrol af brugere, der har en mistænkelig adfærd.
»Vi vil foretage stikprøvekontrol på, om brugeren findes, og på om brugeren rent faktisk har gennemført en handel ved virksomheden. Trustpilot vil i disse tilfælde kontakte brugeren, der altid forbliver anonym overfor virksomheden, der bedømmes,« skriver Peter H. Mühlmann i nyhedsbrevet.
På sigt vil Trustpilot indføre SMS-validering, så det bliver sværere at oprette flere bruger-profiler.