Mens mange private husstande efterhånden har fået installeret deres egen firesporede motorvej til internet er mange virksomheder fortsat fanget på den elektroniske grusvej. Siden 2004 er andelen af danske virksomheder med bredbånd stagneret, og i dag har hver femte virksomhed slet ikke bredbånd. Det viser den årlige opgørelse fra Danmarks Statistik over virksomheders brug af it.
Dansk Erhverv mener at tallene er dybt bekymrende. It er en afgørende drivkraft for virksomhedernes vækst og derfor er det afgørende, at danske virksomheder har adgang til og anvender internettet, mener organisationen.
Christian Ohm, der er erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, henviser til at Danmark ligger langt under sammenlignelige lande, når det gælder udbredelsen af bredbånd i virksomhederne.
»Det er overraskende, at virksomhedsgruppen mellem 20-49 ansatte slår et negativt knæk på kurven i forhold til sidste år, og dermed har de samlet set en andel på blot 80 procent. At de mindste virksomheder halter efter, er måske ikke så overraskende. Men det er afgørende, at alle virksomheder skal tænke mere strategisk, når det kommer til deres forretningsmodel. Hvis det ikke sker nu, vil de en dag vågne op til en ny verden uden dem,« siger Christian Ohm.
Det tøvende skift til bredbånd hos virksomhederne passer dårligt sammen med målsætningen om, at al kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige skal digitaliseres i de kommende år. Her går det ikke, hvis virksomheden fortsat bruger et modem til internet-kommunikation.
»Hvis Danmark skal have en konkurrencekraft i en globaliseret verden, skal vi op på, at minimum 95 procent af alle danske virksomheder har bredbånd. Det har man på Island i dag, og hvorfor skal vi ikke også tage teknologien til os,« spørger Christian Ohm.