Fastnet-kunder betaler mobilkrig

Høje priser for at ringe fra en fastnet-telefon til en mobiltelefon betyder, at fastnet-kunderne reelt finansierer priskrigen på mobilmarkedet. Det konkluderer Konkurrencestyrelsen.

Når man ringer fra en fastnet-telefon til en mobiltelefon betaler man en såkaldt termineringspris, som er fastsat af det mobilselskab, hvor ejeren af mobiltelefonen har abonnement. Dermed er fastnet-kunderne i realiteten med til at finansiere den skarpe konkurrence og faldende priser, som vi ser på mobilmarkedet i disse år. Det fastslår Konkurrencestyrelsen i den årlige konkurrenceredegørelse, som er på gaden i dag.

Mens prisen på opkald fra en mobiltelefon til en fastnettelefon er reguleret ved lov, så står det anderledes til den anden vej. Her kan et mobilselskab selv fastsætte sin termineringspris og dermed bestemme hvor meget andre selskabers fastnet-kunder skal betale for at ringe til ens mobilkunder.

»Sammenfattende betyder de høje priser for terminering, at kunder i fastnet finansierer de faldende priser på mobiltelefoni,« skriver styrelsen i sin årlige gennemgang af konkurrencesituationen på udvalgte markeder.

Konkurrencestyrelsen er derfor parat til at se på en regulering af termineringsprisen, men peger samtidig på, at det kan få store konsekvenser for mobilbranchen.

»Der er klare indikationer for, at det vil være hensigtsmæssigt at regulere prisen. Men et indgreb vil få konsekvenser for branchen. Hvis prisen for terminering bliver sat ned, vil det nemlig betyde store tab hos selskaberne. Heraf følger en risiko for, at selskaber forlader branchen med mindre konkurrence til følge,« skriver styrelsen, der derfor foreslår at sænke termineringsprisen gradvist.

Konkurrencestyrelsen har beregnet at en sænkning af termineringsprisen på 10 øre vil betyde et samlet tab for mobilbranchen på 152 millioner kroner. Sænkes prisen derimod med 30 øre vil branchen samlet tabe 456 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere