"Selvom Nettet udvikler sig hurtigt, så kan det alligevel godt betale sig at lægge en Internet-strategi", mener Kresten Finsen Nielsen, cand.merc.(dat.), og business development manager i web-bureauet Adapt. Han er netop blevet ansat specifikt til at hjælpe kunderne med deres Internet-strategi.
Mange virksomheder springer typisk over, hvor gærdet er lavest og kaster sig ud i ambitiøse projekter uden at have en egentlig strategi. Man tager let på de strategiske overvejelser, fordi man internt i virksomheden har mange interessenter eller fordi tiden er en knap ressource, ifølge Kresten Finsen Nielsen.
Det er indlysende umuligt at tage højde for en del fremtidige tekniske detaljer, men det betyder ikke, at virksomheder helt skal undlade strategiske overvejelser om, hvad de vil med Nettet. Nogle overvejelser er så basale som; formål med websitet, salg eller præsentation, ansvar for vedligeholdelsen, og hvor hyppigt der skal ske opdateringer.
"At have en Internetstrategi bliver ikke mindre vigtigt, når der er tale om en e-handelsløsning, hvor internettet griber ind i virksomhedens forretningsprocesser. Ikke mindst fordi det kræver integration med de interne edb-systemer samt muligheden for at håndtere efterspørgslen rent logistisk," fortsætter Kresten Finsen Nielsen.
Han tilføjer til sidst: "Det er min overbevisning, at der i fremtiden vil blive sat højere krav til web-bureauerne som en sparringspartner i de strategiske overvejelser - kan bureauet ikke opfylde disse krav vil opgaverne blive placeret andetsteds".