Artikel top billede

Dansk spilsucces frygter ny Apple-regel

Apples nye licensbetingelser truer med at sætte en stopper for den danske spilmotor-succes, Unity 3D.

iPhone er ved at blive en populær spilplatform. Derfor er den danske spilmotor Unity 3D voldsomt ombejlet i øjeblikket.

Firmaet Unity Technologies leverer med spilmotoren de grundlæggende byggesten til computerspil. Dermed sparer spiludviklere for at bruge tid på helt grundlæggende elementer i spillet. Det danske Wii-spil Max & The Magic Marker er et af de mange computerspil, der er baseret på Unity 3D. Motoren er rost af mange, og tilbage i 2006 fik motoren også hædersprisninger ved Apple Design Awards.

Men nu kan selv samme Apple være med til at standse det danske spilfirmas succes.

Apples licensbetingelser blev i sidste uge ændret, så der fra sommerferien er strengere krav til de redskaber, som udviklere må anvende til at lave applikationer. Ændringen kommer til at standse Adobes planer om at tilbyde et udvikler-redskab. De nye licenser kan også dømme den danske spilmotor ude i kulden.

”De nye licensbetingelser er svære at tolke helt præcist. De giver plads til brede fortolkninger; ikke mindst af Apple selv. Nogle har nævnt, at den strengeste mulige fortolkning kan forbyde mange produkter mod at blive markedsført i App Store. Andre siger modsat, at en mere lempelig fortolkning af de nye betingelser vil betyde, at Unity og andre produkter sagtens kan fortsætte,” skriver stifter af Unity Technologies David Helgason i et indlæg til sine bekymrede brugere.

For at få svar på uklarhederne har Unity Technologies taget kontakt til Apples hovedkontor. Men lørdag havde firmaet ikke svaret tilbage.

”Apple har endnu ikke fortalt os, om ændringen kommer til at betyde noget for os, men vi mener, at vi har bidraget med så meget værdi til Apples økosystem med hundredvis - og snart tusindvis - af populære og storsælgende titler, så Apple burde ikke have noget ønske i at lukke os ned,” siger Helgason.

Ifølge ComONs oplysninger er der dags dato stadig intet nyt fra Apple.

Storsælgende titler
Der er allerede flere eksempler på spiludviklere, der har brugt Unity 3D til at lave populære spiltitler i iPhone. Her er tre spil, der alle er blevet store hit blandt amerikanske forbrugere:

Zombieville USA:

Skee-Ball:

Star wars: Trench Run:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere