Sådan vil dansk firma tjene penge på gratis applikation

Folk fra hele verden downloader det danske program Moodagent gratis. Hvor er forretningsmodellen?

Med 2,5 millioner downloads kan det danske firma Syntonetic være ganske tilfreds.
Syntonetic har lavet programmet Moodagent, der på smartphones kan skabe spillelister baseret på brugerens humør.

Problemet er bare, at de mange mennesker ikke betaler fem flade ører for programmet. Alligevel mener det danske firma, at de har fat i en guldgrube.

Firmaet mener blandt andet, at Moodagent kan blive en stærk annonceplatform. Og det er en god ting at blive i øjeblikket, hvor mobilbranchen boomer. En Gartner-undersøgelse mener, at reklamer i mobilapplikationer er en milliardindustri i øjeblikket, og at branchen vil have en værdi på 100 milliarder kroner i 2012.

Indtjening i horisonten
De 2,5 millioner brugere er kommet til i løbet af det seneste halve år. I første omgang via Apples App Store, men især i forbindelse med et samarbejde med Nokia, der har gratis-programmet liggende i sin OVI Store.

De to partnere skal nu begynde at tjene penge på samarbejdet.

”Beregninger fra Nokia viser, at vi med reklamer i musikafspilleren kan opnå en indtægt på op imod 30 kroner om året per bruger. Så det kan hurtigt blive en rigtig god forretning,” siger stifter og medejer af Syntonetic, Peter Berg Steffensen.

Fordelen ved Nokias ’ads i apps’ er, at reklamerne aflønnes på både visninger og klik, forklarer indehaveren. Derfor kan millioner af brugere veksles til millioner af visninger og god indtjening.

Derfor er 2,5 millioner brugere heller ikke nok for de danske iværksættere. Den første udgave af Moodagent fungerede kun på mobiltelefoner med touchscreens, men for at komme ud til et meget større publikum er programmet nu også lavet i en version, der kan afvikles på telefoner med traditionelt tastatur. Det er trods den store fokus på iPhones og andre touch-telefoner stadig traditionelle mobiltelefoner, der er flest af på verdensmarkedet.

”Vi forventer, at Moodagent har 10 millioner brugere ved udgangen af 2010. Alt kan ske på markedet for applikationer, men en ting er sikkert, det er i kraftig vækst,” gætter Peter Berg Steffensen.

ComON har tidligere omtalt Moodagent og Syntonetic i artiklen "Her er algoritmen, der forstår dine følelser".

Se længere anmeldelse af Moodagent hos hjemmesiden AppJudgement:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere