Mobil-tags skal sælge mælk

Nu kommer der mobil-tags på 2,2 millioner mælkekartoner fra Arla, som giver adgang til et interaktivt spil.

Den 18. april holder de økologiske Arla-gårde åbent hus på den såkaldte Øko-dag. I den anledning er Alexandra Instituttet, Teater Katapult og Arla Foods er gået sammen om at udvikle et nyt og interaktivt spil, som fungerer via mobile tags.

Spillet Økofonen er lavet som en række fortællinger, der aktiveres via brugernes egne mobiltelefoner og mobile tags placeret rundt omkring på de økologiske Arla-gårde.

”Vi har tidligere brugt mobile tags – dvs. 2D stregkoder, der læses med mobilen – til formidling for turister og skolebørn. Men vi har ikke tidligere brugt teknologien til formidling af økologi og i det omfang, som det kommer til at ske med Øko-dagen, hvor Arla planlægger at markedsføre de mobile tags på 2,2 mio. mælkekartoner”, siger forsknings- og innovationschef Kaj Grønbæk fra Alexandra Instituttet.

Økofonen er et softwareprogram til mobiltelefoner, der retter sig mod børn fra 5-9 år og deres forældre. Det er lavet som en række fortællinger, der aktiveres via brugernes egne mobil og mobile tags placeret rundt omkring på de økologiske gårde.

Softwareprogrammet kan downloades på forhånd ved at sende en SMS til 1231 med teksten ARLA, eller ved at følge instruktionen på mælkekartoner i april måned. Økofonen vil blive markedsført på ca. 2,2 mio. mælkekartoner.

”Man kan roligt sige, at brugen af tags får sit folkelige gennembrud her”, siger Kaj Grønbæk.

Programmet kan downloades i hele perioden fra den 29. marts og frem til Økodagen, hvor der ved indgangen til Arlas økologiske gårde vil være opslag med info om, hvordan man gør.

Når programmet er installeret, kan brugeren tage et billede af de forskellige ’tags’ (2D-stregkoder) med mobiltelefonens kamera. Hvert tag udløser en historie og nogle spørgsmål.

Bagefter kan man følge spillet på arla.dk, quizze videre og evt. opleve glemte ’tags’ fra dagen. Øko-dagen er den april-dag, hvor køerne slippes ud af stalden for at komme på græs. På dagen holder en række landmænd åbent hus landet over.

Alexandra Instituttet har lavet en generel mobil spilkampagne platform til Arla, som gør det muligt at bruge kombinationen af mobile spil baseret på tags sammen med tilsvarende Web-spil i Flash. Økofonen er et første eksempel på et sådant spil. Systemet vedligeholder en tilstand i brugernes spil på tværs af mobil og Web, så man kan fortsætte på Web med den del man ikke nåede mobilt og omvendt. 

Indholdet i form af lydfiler, grafik og tekst bindes sammen i en XML specifikation, som kan fortolkes af platformen, der er lavet i JAVA J2ME.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere