Efter otte måneder har Microsoft og Yahoo nu fået grønt lys fra myndighederne til deres søgesamarbejde. Både det amerikanske Justitsministerium og EU-Kommissionen har godkendt alliancen mellem de to selskaber, som længe har flirtet med hinanden. Microsoft forsøgte tilbage i 2008 at købe den gamle portalgigant Yahoo, som aldrig rigtig klarede skiftet fra det sorterede, katalogiserede internet til den frie søgning, hvor Google er den urokkelige konge. Microsoft har forsøgt at angribe Google med sin Bing søgemaskine, men sidder stadig på en meget lille del af søgemarkedet.
Det planlagte Microsoft-køb af Yahoo blev aldrig til noget, måske fordi kulturen i de to virksomheder er for forskellig. For mange Yahoo-folk er Microsoft stadig den helt store ærkefjende. Men alligevel er det lykkes at komme frem til den nye søgeaftale, som altså nu har fået den officielle blåstempling. Aftalen betyder, at Yahoo skal bruge Microsofts søgemaskine på sine egne sider - en erkendelse af, at Yahoo ganske enkelt ikke er god nok til søgning selv - mens Yahoo får lov til at sælge søgeannoncer på både Bing og sine egne sider.
Det er nemt at se, hvad Yahoo får ud af aftalen, men det er lidt sværere at regne sig frem til, hvor den store fordel for Microsoft ligger. Softwarefirmaet mener dog, at Bings søgealgoritmer kan forbedres ved at "træne dem" på de millioner af Yahoo-brugere. For den almindelige bruger bliver det sandsynligvis svært at se forskellen, når den nye Bing-version af Yahoo kommer i luften senere på året. Den eneste forskel er, at søgeresultaterne på Bing og Yahoo nu vil være de samme, men de vil blive præsenteret på forskellige måder.
Spørgsmålet er så, om aftalen bør få Google til at frygte for sin markedsposition. Trods en solid vækst sidder Bing stadig kun på 10 pct. af søgemarkedet, mens Google dominerer klart med 65 pct. Yahoo har omkring 17 pct. af markedet. Selv kombinationen af Microsoft og Yahoo får svært ved at udfordre kongen blandt søgemaskinerne.