IDC: Økonomisk afmatning rammer hardwaresalg hårdest

Faldet i it-investeringer stopper væksten på hardwareområdet. Men det vender allerede næste år, siger IDC. Smarte internetløsninger er vejen ud af nedturen.

Væksten i det danske hardwaresalg er helt forsvundet i 2008, vurderer analysefirmaet IDC. Det er den økonomiske afmatning, der får kunder til at udskyde deres it-indkøb et år eller mere, sagde nordisk analysechef Per Andersen fra IDC på en konference onsdag.

Udsigterne for fremtiden har dog også lyspunkter, der stiller it-branchen stærkere end før dot-com-nedturen i 2001. For det første har it-virksomhederne i de seneste par år opbygget en pukkel af ordrer, som det vil tage lang tid at opfylde. Især for større outsoucringprojekter kan der gå år fra et salg er gennemført til den sidste delleverance er afleveret.

Mens den overordnede vækst i det danske it-salg falder fra syv procent i 2006 til fem procent i 2011, rammer nedgangen ifølge IDC ujævnt mellem de forskellige produktgrupper. Softwarevæksten er nogenlunde uændret, mens væksten i hardwaresalget falder som en sten fra himlen fra 4 procent i 2006 til et rundt nul i 2008. Derefter vender det igen til en svag vækst. Allerede i 2009 vil den årlige vækst i hardwaresalget være to procent og de følgende år have en svagt voksende tendens.

En anden grund til, at nedturen ikke vil slå så hårdt igennem som dot-com-krisen i 2001 er, at teknologien i dag er mere moden, og virksomheder i dag nemmere kan få økonomiske fordele af teknologien. IDC anbefaler derfor, at it-virksomheder blandt andet tilbyder løsninger som indeholder mobilitet, web 2.0, sikkerhed og content management.

»I dag hedder teknologien internet. Den teknologi er i en stabil fase, hvor man skal udnytte de muligheder, der er,« lyder rådet fra Per Andersen, IDC.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S