Artikel top billede

Twitter sælger hver anden tweet

Twitter sælger nu en datafeed med halvdelen af alle tweets. Men de må kun bruges til analyse.

Hvert eneste sekund sendes omkring 1.000 beskeder, også kaldet tweets, over det sociale netværk Twitter. En kontinuerlig datastrøm, som kan være guld værd for annoncører og andre, der har brug for at følge med i, hvad der sker på nettet. Nu har Twitter annonceret et nyt partnerskab med Gnip om at sælge en datafeed med 50 pct. af alle beskeder der sendes til Twitter for 360.000 dollar eller omkring to millioner kroner om året. For 60.000 dollar kan man få 5 pct. af Twitter-beskederne.

Nu kan man spørge, hvad man skal bruge de mange beskeder til. Det er ikke tilladt at videresælge eller offentliggøre beskederne, så de kan kun bruges til at analysere trafikken på det sociale netværk. Men trafikken kan også være meget afslørende. Den fortæller, hvad Twitter-brugerne skriver mest om, hvad der er ”hot” lige nu og hvilke produkter, der er de mest omtalte.

Twitter tilbyder allerede en gratis ”Spritzer” feed, hvor udviklere kan få 2 pct. af alle tweets gratis. Nu skal Gnip håndtere salget af den såkaldte ”Halfhose” med halvdelen af beskederne og ”Mentionhose”, hvor man kan få alle beskeder der nævner en bestemt bruger. Men Twitter vil fortsat selv styre salget af den fulde ”Firehose” med 100 pct. af beskederne. Det menes at Google og Microsoft betaler et ukendt millionbeløb for at få adgang til denne datafeed.

På denne uges Web 2.0 Summit har Twitter-medstifter Evan Williams også udtalt sig om et muligt tættere samarbejde med Facebook. I øjeblikket er der kun forholdsvis begrænsede muligheder for at udveksle data mellem Facebook og Twitter og det ser heller ikke ud til, at Facebook vil tillade en tættere integration af de to netværk.

Evan Williams understreger at man er interesseret i et partnerskab, men udtrykker forståelse for, at Facebook er forsigtig.

Han fortalte også at Twitter beregner en ”reputation score” for alle sine brugere, som han sammenligner med Googles PageRank, men indtil videre har man ikke tænkt sig at offentliggøre denne score. Twitter frygter, at brugerne vil forsøge at manipulere deres score.

Twitter udvikler nye metoder til at gøre det lettere at finde det mest relevante indhold i det ocean af informationer, som efterhånden findes i det sociale netværk, fortalte Williams. Der arbejdes også på nye funktioner til den mobile app - senest har Twitter lanceret instant notifications til iPhone.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis